Show simple item record

dc.contributor.authorGoedvolk, M.
dc.contributor.authorJongebreur, W.
dc.contributor.authorReitsma, J.
dc.coverage.spatialNederland
dc.date.accessioned2021-01-22T13:13:25Z
dc.date.available2021-01-22T13:13:25Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12832/2200
dc.description.abstractDriving without insurance can result in victims receiving no compensation for damages in the event of an accident. That is why driving a motor vehicle without insurance is an offence under Section 30 of the Civil Liability Insurance (Motor Vehicles) Act (Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen, hereinafter ‘WAM’). Moreover, paragraph 2 of Section 30 of the WAM states that the party in whose name the vehicle is registered must have taken out an insurance policy for the motor vehicle listed in the vehicle registration system in that name; in other words, this is regardless of whether the vehicle is actually being driven. The current study focuses on the enforcement of this obligation to insure. Up to 1 July 2011, the obligation to insure was enforced using criminal prosecutions; since that date, the obligation to insure has been enforced in line with the Administrative Enforcement of Traffic Regulations Act (Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften, hereinafter ‘WAHV’). As the WAHV is also known as the Mulder Act, this change is also termed the ‘Mulderization of the WAM’. The current study is an evaluation of this Mulderization.en_GB
dc.description.abstractMotorvoertuigen dienen adequaat verzekerd te zijn wanneer zij deelnemen aan het verkeer. Deze plicht is vastgelegd in de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM). In lid 2 van artikel 30 WAM staat bovendien dat een kentekenhouder een verzekering afgesloten moet hebben voor het motorrijtuig dat in het kentekenregister is ingeschreven en te naam is gesteld. Sinds medio 2011 wordt de verzekeringsplicht gehandhaafd conform de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (beter bekend als de wet Mulder). Dit wordt ook wel de ‘vermuldering van de WAM’ genoemd. Het onderhavige onderzoek is gericht op de evaluatie van deze vermuldering.nl_NL
dc.publisherSignificant
dc.relation.ispartofseriesWODC Rapport 2585
dc.subjectVerkeersboete
dc.subjectKosten
dc.subjectRegistratiesysteem
dc.subjectInning van boete
dc.subjectVerkeersovertreding
dc.subjectWet Mulder
dc.subjectKenteken
dc.subjectEvaluatie van wetgeving
dc.titleVerzekeringsplicht motorvoertuigen
dc.title.alternativeEvaluatie vermuldering WAM art 30 lid 2
dc.typerapport
dc.identifier.project2585
refterms.dateFOA2021-01-22T13:13:25Z
dc.identifier.tuduuid:f36b8500-3b1b-419d-9bd3-bc94f2c8f0a5
dc.contributor.institutionSignificant
dc.contributor.institutionWODC
dc.source.cityBarneveld


Files in this item

Thumbnail
Name:
2585_Samenvatting_tcm28-248375.pdf
Size:
31.86Kb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
2585_volledige_tekst_tcm28-245 ...
Size:
1.127Mb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
2585_summary_tcm28-245298.pdf
Size:
326.5Kb
Format:
PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record