Auteur / Author
Jong, M.A.D.W. deWoude, W. van der
Zorg, W.S.
Broeksteeg, J.L.W.
Nehmelman, R.
Tappeiner, I.U.
Kummeling, H.R.B.M.
Organisatie / Institution
Universtiteit Utrecht - Faculteit der Rechtsgeleerdheid afdeling SBRRadboud Universiteit Nijmegen - Onderzoekcentrum voor Staat en Recht
WODC
Serie / Series
WODC Rapport 2582Trefwoorden / Keywords
Wet- en regelgevingOngeval
Brand
Overlast
Bestuursdwang
Sluiting
Cameratoezicht
Fouilleren
Bestuurlijke ophouding
Noodrecht
Openbare manifestatie
Relbestrijding
Voetbalvandalisme
Rechterlijk bevel tot handhaving openbare orde
Gemeente
Openbare orde
Burgemeesters
Handhaving openbare orde
Bevoegdheid
Project
2582
Metadata
Show full item recordTitel / Title
Orde in de openbare ordeSamenvatting
De afgelopen decennia is het aantal openbare-ordebevoegdheden van de burgemeester sterk gegroeid. De burgemeester is daarmee een factor van grote betekenis geworden in de keten van rechtshandhaving in de publieke ruimte. Dit onderzoek betreft het in kaart brengen van de mogelijkheden om de overzichtelijkheid en toepasbaarheid van het openbare-orderecht te verbeteren. Gelet op de hierboven gegeven schets van de achtergrond van dit onderzoek, springt een aantal nadere onderzoeksthema’s in het oog. Deze kunnen worden verdeeld in drie hoofdcategorieën. Het betreft: 1. de bevoegdheden zelf; 2. de drager(s) van de bevoegdheden; en 3. de juridische inbedding daarvan. Het eerste deelonderzoek betreft de openbare-ordebevoegdheden zelf. Ten aanzien van deze bevoegdheden is in kaart gebracht hoe deze in de praktijk functioneren en welke juridische en praktische knelpunten zich daarbij voordoen. Dit betreft de ‘klassieke’ openbare-ordebevoegdheden, zoals deze zijn opgenomen in de Gemeentewet, de Wet veiligheidsregio’s (voor wat betreft het opperbevel bij brand) en de Wet openbare manifestaties. Het tweede deelonderzoek betreft de dragers van de bevoegdheden. Gelet op zijn grote bevoegdhedenarsenaal staat de burgemeester daarin centraal. Het derde deelonderzoek betreft een meer wetssystematisch onderzoek naar de vraag welke de juridische gevolgen zijn van het op een andere manier systematiseren van de betreffende bevoegdheden, bijvoorbeeld door deze onder te brengen in een afzonderlijke wet. INHOUD: Deelonderzoek I: Openbare-ordebevoegdheden burgemeester 1. Inleiding 2. Artikel 172 Gemeentewet (taak en bevelsbevoegdheid) 3. Artikel 172a en 172b Gemeentewet (voetbalvandalisme en ernstige overlast) 4. Artikel 174 Gemeentewet (in het bijzonder het tweede lid) 5. Artikel 175 en 176 Gemeentewet (noodbevel en noodverordening) 6. Artikel 154a en 176a Gemeentewet (bestuurlijke ophouding) 7. Artikel 151b (aanwijzing veiligheidsrisicogebied) en artikel 174b (spoedfouillering) 8. Artikel 151c Gemeentewet (cameratoezicht) 9. Artikel 174a Gemeentewet (woningsluiting) 10. Artikel 13b Opiumwet (bestuursdwang) 11. Concept-artikel 151d Gemeentewet (gedragsaanwijzing) 12. Artikel 509hh Wetboek van Sv (gedragsaanwijzing door OvJ) 13. Artikel 540-550 Wetboek van Sv (rechterlijke bevelen ter handhaving openbare orde) 14. Artikel 2 Wet tijdelijk huisverbod (huisverbod) 15. Artikel 507 jo. artikel 2 Wet openbare manifestaties 16. Artikel 4 Wvr (bevoegdheid bij brand en ongevallen) en andere aspecten van de Wvr 17. Slotbeschouwing - Deelonderzoek II: De ontwikkeling van het ambt van burgemeester en zijn verhouding tot andere gemeentelijke ambten 1. Inleiding 2. Ontwikkelingen 3. Competentie in het openbare-orderecht; verhouding tussen de ambten 4. Tot slot - Deelonderzoek III: Scenario's ter verbetering van inzichtelijkheid en toepasbaarheid van het openbare-orderecht 1. Inleiding 2. Probleemanalyse 3. Algemene observaties 4. Varianten van herstructurering 5. ConclusieUitgever / Publisher
Wolters KluwerPublicatiedatum / publication date
2016Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Weten wat er speelt - De informatiepositie van burgemeesters met betrekking tot sociale veiligheidSchol, M.; Struiksma, N.; Winter, H.; Visser, F. (Rijksuniversiteit Groningen - Pro Facto, 2013)The main question of this research is: What information doe mayors and municipal executives need as regards public safety and maintaining public order, what is the actual information situation, and if there is a gap between the need and the reality, what is the explanation for this?
-
Evaluatierapport wijzigingen artikel 141 Wetboek van Strafrecht en artikel 540 e.v. Wetboek van StrafvorderingMein, A.; Hartmann, A. (WODC, 2004)Het rapport bevat een verslag van een onderzoek naar praktijkervaringen met nieuwe wetgeving die voortvloeide uit de organisatie van het Europees Kampioenschap Voetbal. De wijziging van artikel 141 Wetboek van Strafrecht was van belang omdat bij de strafrechtelijke aanpak van openlijke geweldpleging politie en openbaar ministerie een probleem hadden met de vervolging van relschoppers die zelf niet actief gewelddadig waren, maar wel op een andere manier betrokken waren bij het geweld. Dat zou met het toen naderende EK tot onwenselijke situaties leiden. Na aanpassing van de wet is vervolging van deze personen beter mogelijk. Dit heeft geresulteerd in een effectievere aanpak van voetbalgeweld, aldus de onderzoekers in hun rapport.
-
De burgemeesterKorsten, A.F.A.; Karsten, N.; Schaap, L.; Verheul, W.J.; Bennekom, R. van; Eenhoorn, H.B.; Ostaaijen, J. van; Engberts, A.B.; Cornelissen, H.G.M.; Sackers, H.J.B.; et al. (WODC, 2010)This theme is about the changed role and competency of Dutch mayors.