Show simple item record

dc.contributor.authorZebel, S.
dc.contributor.authorVroom, M.
dc.contributor.authorUfkes, E.G.
dc.coverage.spatialNederland
dc.date.accessioned2021-01-22T13:13:24Z
dc.date.available2021-01-22T13:13:24Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12832/2190
dc.description.abstractIn recent years, an increase has been observed in restorative activities in the Dutch justice context that provide victims, offenders and other stakeholders with opportunities to respond to crimes in a personal manner and work on repairing material and intangible damage to, and between, parties. Restorative work with offenders in a detention setting is consistent with this development; the objective there is not primarily to bring offenders and victims together via mediation but to set in motion a process of awareness and restoration in offenders that have been convicted of a crime. This working method is also consistent with one of the pillars of the Dutch Custodial Institutions Agency (DJI) charged with the detention of convicted offenders: 'detention, restoration and prevention'. DJI is striving for a more restorative prison culture over the coming years: a more open and restorative climate in the institutions (among prisoners and staff) so that more and better opportunities are created for working in a victim-focused and restorative manner. In line with this objective, this study aims to evaluate three restorative courses, two of which have been provided in Dutch custodial institutions for several years: the Puinruimen course (since 2004) and SOS (since 2006) for adult prisoners. The third course is DAPPER, designed in 2012, for juvenile prisoners, rolled out at the national level in November 2015. Index  
dc.description.abstractBinnen het justitiedomein krijgen slachtoffers, daders en andere betrokkenen de laatste jaren meer mogelijkheden om op een persoonlijke wijze te reageren op misdrijven en te werken aan herstel van (im)materiele schade. Herstelgericht werken met daders binnen een detentieomgeving past in deze ontwikkeling. Hierbij is het doel om een bewustwordings- en herstelproces op gang te brengen onder daders die veroordeeld zijn voor een delict. Deze manier van werken sluit aan bij een van de pijlers van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) die in Nederland belast is met het detineren van strafrechtelijk veroordeelden: insluiten , herstellen en voorkomen. DJI streeft de komende jaren naar een meer herstelgerichte gevangeniscultuur: een meer open en herstelgericht klimaat in de inrichtingen (onder gedetineerden en het personeel), zodat er meer en betere mogelijkheden ontstaan om slachtoffer- en herstelgericht te werken. Ten behoeve van dit streven van DJI zijn er in dit onderzoek drie herstelgerichte cursussen geëvalueerd die worden gegeven in detentie: Puinruimen, SOS en DAPPER. Daarbij is in grote mate samengewerkt met ontwikkelaars, uitvoerders en andere betrokkenen bij deze cursussen. INHOUD: 1. Inleiding 2. Planevaluatie: methoden van onderzoek 3. Planevaluatie: bevindingen 4. Verkennende procesevaluatie: methoden van onderzoek 5. Verkennende procesevaluatie: bevindingen en discussie 6. Conclusie en discussie 7. Referenties
dc.publisherUniversiteit Twente - Faculty of Behavioural, Management and Social sciences (BMS)
dc.relation.ispartofseriesWODC Rapport 2574
dc.subjectBemiddeling
dc.subjectEffectiviteit en efficiency
dc.subjectGedetineerden
dc.subjectLeerproject
dc.subjectSlachtoffer/dader
dc.subjectEvaluatieonderzoek
dc.subjectResocialisatie
dc.subjectSchuldbeleving
dc.subjectJeugdige gedetineerden
dc.subjectGroepstherapie
dc.subjectPenitentiaire reclasseringshulp
dc.subjectVrijwilligers
dc.titleHerstelgerichte cursussen in detentie
dc.title.alternativeEvaluatie van Puinruimen, SOS en DAPPER
dc.typerapport
dc.identifier.project2574
refterms.dateFOA2021-01-22T13:13:24Z
html.description.abstractIn recent years, an increase has been observed in restorative activities in the Dutch justice context that provide victims, offenders and other stakeholders with opportunities to respond to crimes in a personal manner and work on repairing material and intangible damage to, and between, parties. Restorative work with offenders in a detention setting is consistent with this development; the objective there is not primarily to bring offenders and victims together via mediation but to set in motion a process of awareness and restoration in offenders that have been convicted of a crime. This working method is also consistent with one of the pillars of the Dutch Custodial Institutions Agency (DJI) charged with the detention of convicted offenders: 'detention, restoration and prevention'. DJI is striving for a more restorative prison culture over the coming years: a more open and restorative climate in the institutions (among prisoners and staff) so that more and better opportunities are created for working in a victim-focused and restorative manner. In line with this objective, this study aims to evaluate three restorative courses, two of which have been provided in Dutch custodial institutions for several years: the Puinruimen course (since 2004) and SOS (since 2006) for adult prisoners. The third course is DAPPER, designed in 2012, for juvenile prisoners, rolled out at the national level in November 2015. Index  en_GB
html.description.abstractBinnen het justitiedomein krijgen slachtoffers, daders en andere betrokkenen de laatste jaren meer mogelijkheden om op een persoonlijke wijze te reageren op misdrijven en te werken aan herstel van (im)materiele schade. Herstelgericht werken met daders binnen een detentieomgeving past in deze ontwikkeling. Hierbij is het doel om een bewustwordings- en herstelproces op gang te brengen onder daders die veroordeeld zijn voor een delict. Deze manier van werken sluit aan bij een van de pijlers van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) die in Nederland belast is met het detineren van strafrechtelijk veroordeelden: insluiten , herstellen en voorkomen. DJI streeft de komende jaren naar een meer herstelgerichte gevangeniscultuur: een meer open en herstelgericht klimaat in de inrichtingen (onder gedetineerden en het personeel), zodat er meer en betere mogelijkheden ontstaan om slachtoffer- en herstelgericht te werken. Ten behoeve van dit streven van DJI zijn er in dit onderzoek drie herstelgerichte cursussen geëvalueerd die worden gegeven in detentie: Puinruimen, SOS en DAPPER. Daarbij is in grote mate samengewerkt met ontwikkelaars, uitvoerders en andere betrokkenen bij deze cursussen. <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Inleiding 2. Planevaluatie: methoden van onderzoek 3. Planevaluatie: bevindingen 4. Verkennende procesevaluatie: methoden van onderzoek 5. Verkennende procesevaluatie: bevindingen en discussie 6. Conclusie en discussie 7. Referentiesnl_NL
dc.identifier.tuduuid:ddef9cd9-a6d4-411d-809d-94337c692111
dc.contributor.institutionUniversiteit Twente - Faculty of Behavioural, Management and Social sciences (BMS)
dc.contributor.institutionWODC
dc.source.cityEnschede


Files in this item

Thumbnail
Name:
2574-volledige-tekst_tcm28-124 ...
Size:
2.021Mb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
2574-samenvatting_tcm28-124449.pdf
Size:
323.6Kb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
2574_Summary_tcm28-216588.pdf
Size:
313.6Kb
Format:
PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record