Reflectie en actie
dc.contributor.author | Houwelingen, G. van | |
dc.contributor.author | Hoogervorst, N. | |
dc.contributor.author | Dijke, M. van | |
dc.coverage.spatial | Nederland | |
dc.date.accessioned | 2021-01-22T13:13:21Z | |
dc.date.available | 2021-01-22T13:13:21Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12832/2172 | |
dc.description.abstract | This is a summary of the final report of a study on moral learning consultation (‘moreel leeroverleg’) within Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI). In general, work at DJI is experienced as stressful. This is mainly due to the population that employees work with - prisoners can act in unpleasant and/or unpredictable ways. The proposed pilot project is intended to help individuals in avoiding both moral pitfalls. The project focuses on stimulating moral awareness, but also on acquiring techniques to better cope with unwanted effects of automatic processes. | |
dc.description.abstract | Om professionals te ondersteunen in hun oordeelsvorming wil het Opleidingsinstituut van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) in een aantal inrichtingen een pilot organiseren met een effectieve methode om tot een weloverwogen keuze te komen. Als voorbereiding hierop wil dit instituut laten inventariseren welke methoden van morele oordeelsvorming bestaan, hoe ze werken en wat bekend is over hun resultaten en effectiviteit. DJI denkt momenteel aan een vorm van moreel leeroverleg, waarbij professionals in overleg en op een systematische manier ingaan op moeilijke situaties en leren om daadwerkelijk moreel te handelen. De doelstelling van dit onderzoek was drieledig: De inventarisatie van de inhoud, doel en effectiviteit van bestaande morele trainingsprogramma's. De inventarisatie van organisatie-gerelateerde randvoorwaarden voor een effectieve implementatie van morele trainingsprogramma's. Een voorstel voor een pilot project met een effectieve methode. INHOUD: 1. Algemene inleiding 2. Interviews en inventarisatie bestaande trainingsmethoden 3. Morele besluitvorming 4. Moreel leervermogen 5. Organisatie-gerelateerde randvoorwaarden 6. Voorstel pilot-project 7. Conclusie | |
dc.publisher | Erasmus Universiteit Rotterdam - Rotterdam School of Management (RSM) | |
dc.relation.ispartofseries | WODC Rapport 2549 | |
dc.subject | Professionalisering | |
dc.subject | Ethiek | |
dc.subject | Gevangenispersoneel | |
dc.subject | Integriteit | |
dc.subject | Besluitvorming | |
dc.subject | Literatuuronderzoek | |
dc.subject | Psychologie | |
dc.subject | Stress | |
dc.subject | Experiment | |
dc.subject | Bewaardersopleiding | |
dc.subject | Management | |
dc.title | Reflectie en actie | |
dc.title.alternative | Een onderzoek naar moreel leeroverleg binnen Dienst Justitiële Instellingen | |
dc.type | rapport | |
dc.identifier.project | 2549 | |
refterms.dateFOA | 2021-01-22T13:13:21Z | |
html.description.abstract | This is a summary of the final report of a study on moral learning consultation (‘moreel leeroverleg’) within Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI). In general, work at DJI is experienced as stressful. This is mainly due to the population that employees work with - prisoners can act in unpleasant and/or unpredictable ways. The proposed pilot project is intended to help individuals in avoiding both moral pitfalls. The project focuses on stimulating moral awareness, but also on acquiring techniques to better cope with unwanted effects of automatic processes. | en_GB |
html.description.abstract | Om professionals te ondersteunen in hun oordeelsvorming wil het Opleidingsinstituut van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) in een aantal inrichtingen een pilot organiseren met een effectieve methode om tot een weloverwogen keuze te komen. Als voorbereiding hierop wil dit instituut laten inventariseren welke methoden van morele oordeelsvorming bestaan, hoe ze werken en wat bekend is over hun resultaten en effectiviteit. DJI denkt momenteel aan een vorm van moreel leeroverleg, waarbij professionals in overleg en op een systematische manier ingaan op moeilijke situaties en leren om daadwerkelijk moreel te handelen. De doelstelling van dit onderzoek was drieledig: De inventarisatie van de inhoud, doel en effectiviteit van bestaande morele trainingsprogramma's. De inventarisatie van organisatie-gerelateerde randvoorwaarden voor een effectieve implementatie van morele trainingsprogramma's. Een voorstel voor een pilot project met een effectieve methode. <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Algemene inleiding 2. Interviews en inventarisatie bestaande trainingsmethoden 3. Morele besluitvorming 4. Moreel leervermogen 5. Organisatie-gerelateerde randvoorwaarden 6. Voorstel pilot-project 7. Conclusie | nl_NL |
dc.identifier.tud | uuid:0dc2d2a0-f464-4300-a027-01e80f637afe | |
dc.contributor.institution | Erasmus Universiteit Rotterdam - Rotterdam School of Management (RSM) | |
dc.contributor.institution | WODC | |
dc.source.city | Rotterdam |