Risicomanagement 2.0: van risico-bewust naar risico-gestuurd in een politiek bestuurlijke omgeving
dc.contributor.author | Molen, I. van der | |
dc.coverage.spatial | Nederland | |
dc.date.accessioned | 2021-01-22T13:13:20Z | |
dc.date.available | 2021-01-22T13:13:20Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12832/2167 | |
dc.description.abstract | The research objective is to create an overview of relevant risk management standards and frameworks currently available, which can be applied by The Directorate-General Police (DGPol), that is part of the Ministry of Security and Justice,and which is aligned to the tasks, characteristics and specific needs of DGPol. This includes both the ‘hard’ side of risk management, with attention for planning, control, systems and manageability; and the ‘soft’ side of risk management, i.e. a risk-based approach, with an emphasis on the role of the human being, culture, the importance of flexibility, adaptation and learning, and the awareness that organizations can only be engineered to a certain extent (translated and adapted from Van Staveren, 2015, p. 81). The questions are: A. What is the standard or framework (or combination thereof) for risk management, that can be applied by DGPol and fits best with the specific tasks and characteristics of DGPol, the specific needs with regard to risk management, in particular the relation to the political-administrative context of DGPol in which she operates? B. How can the selected standard or framework be embedded in the structure, work processes and reporting of DGPol in such a way that it is aligned with the specific tasks and characteristics of DGPol and the specific needs with regard to risk management, in particular in relation to the political-administrative context of DGPol? | |
dc.description.abstract | Het doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in de standaarden en raamwerken die momenteel voor risicomanagement voorhanden zijn, welke toegepast kunnen worden door het Directoraat-Generaal Politie (DGPol), die recht doen aan de taken, kenmerken en specifieke behoeften van DGPol. Hieronder valt zowel het ‘harde’ risicomanagement, met aandacht voor planning, controle, systemen en beheersbaarheid, als de ‘zachte kant’ van risicomanagement, namelijk risicogestuurd werken waarbij meer nadruk ligt op mens, cultuur, flexibiliteit, leren, aanpassingsvermogen en de realiteit van beperkte maakbaarheid van organisaties (Van Staveren, 2015, p. 81). De volgende vragen komen daarbij aan de orde: Wat is de best passende standaard of raamwerk (of combinatie daarvan) voor risicomanagement, die DGPol kan toepassen en recht doet aan de specifieke taken en kenmerken van DGPolitie en aan de specifieke behoeften met betrekking tot risicomanagement, in het bijzonder de relatie met de politiek-bestuurlijke context waarbinnen ze opereert? Hoe kan de gekozen standaard of raamwerk ingebed worden in de structuur, werkprocessen en rapportages van het DGPol zodat het recht doet aan de specifieke taken en kenmerken van DGPol, en aan de specifieke behoeften met betrekking tot risicomanagement, in het bijzonder de relatie met de politiek-bestuurlijke context waarbinnen ze opereert? INHOUD: 1. Inleiding en onderzoeksopzet 2. Conceptueel raamwerk 3. Het wetenschappelijk debat 4. Standaarden en raamwerken 5. Risicomanagement - de praktijk 6. Risicomanagement - ontwerp 7. Eindconclusies | |
dc.publisher | Universiteit Twente - Kenniscentrum risicomanagement en veiligheid | |
dc.relation.ispartofseries | WODC Rapport 2539 | |
dc.subject | Technologische ontwikkeling | |
dc.subject | Professionalisering | |
dc.subject | Bedrijfsproces | |
dc.subject | Ministerie van justitie en veiligheid | |
dc.subject | Politiebeleid | |
dc.subject | Onderzoeksmethode | |
dc.subject | Risicoanalyse | |
dc.subject | Organisatie | |
dc.subject | Informatiemanagement | |
dc.subject | Planning en controle | |
dc.subject | Veiligheid | |
dc.subject | Nationale politie | |
dc.subject | Management | |
dc.title | Risicomanagement 2.0: van risico-bewust naar risico-gestuurd in een politiek bestuurlijke omgeving | |
dc.title.alternative | Onderzoek naar risicomanagement bij het Directoraat-Generaal Politie, Ministerie van Veiligheid en Justitie | |
dc.type | rapport | |
dc.identifier.project | 2539 | |
refterms.dateFOA | 2021-01-22T13:13:20Z | |
html.description.abstract | The research objective is to create an overview of relevant risk management standards and frameworks currently available, which can be applied by The Directorate-General Police (DGPol), that is part of the Ministry of Security and Justice,and which is aligned to the tasks, characteristics and specific needs of DGPol. This includes both the ‘hard’ side of risk management, with attention for planning, control, systems and manageability; and the ‘soft’ side of risk management, i.e. a risk-based approach, with an emphasis on the role of the human being, culture, the importance of flexibility, adaptation and learning, and the awareness that organizations can only be engineered to a certain extent (translated and adapted from Van Staveren, 2015, p. 81). The questions are: A. What is the standard or framework (or combination thereof) for risk management, that can be applied by DGPol and fits best with the specific tasks and characteristics of DGPol, the specific needs with regard to risk management, in particular the relation to the political-administrative context of DGPol in which she operates? B. How can the selected standard or framework be embedded in the structure, work processes and reporting of DGPol in such a way that it is aligned with the specific tasks and characteristics of DGPol and the specific needs with regard to risk management, in particular in relation to the political-administrative context of DGPol? | en_GB |
html.description.abstract | Het doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in de standaarden en raamwerken die momenteel voor risicomanagement voorhanden zijn, welke toegepast kunnen worden door het Directoraat-Generaal Politie (DGPol), die recht doen aan de taken, kenmerken en specifieke behoeften van DGPol. Hieronder valt zowel het ‘harde’ risicomanagement, met aandacht voor planning, controle, systemen en beheersbaarheid, als de ‘zachte kant’ van risicomanagement, namelijk risicogestuurd werken waarbij meer nadruk ligt op mens, cultuur, flexibiliteit, leren, aanpassingsvermogen en de realiteit van beperkte maakbaarheid van organisaties (Van Staveren, 2015, p. 81). De volgende vragen komen daarbij aan de orde: Wat is de best passende standaard of raamwerk (of combinatie daarvan) voor risicomanagement, die DGPol kan toepassen en recht doet aan de specifieke taken en kenmerken van DGPolitie en aan de specifieke behoeften met betrekking tot risicomanagement, in het bijzonder de relatie met de politiek-bestuurlijke context waarbinnen ze opereert? Hoe kan de gekozen standaard of raamwerk ingebed worden in de structuur, werkprocessen en rapportages van het DGPol zodat het recht doet aan de specifieke taken en kenmerken van DGPol, en aan de specifieke behoeften met betrekking tot risicomanagement, in het bijzonder de relatie met de politiek-bestuurlijke context waarbinnen ze opereert? <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Inleiding en onderzoeksopzet 2. Conceptueel raamwerk 3. Het wetenschappelijk debat 4. Standaarden en raamwerken 5. Risicomanagement - de praktijk 6. Risicomanagement - ontwerp 7. Eindconclusies | nl_NL |
dc.identifier.tud | uuid:2dcb39db-b3f4-4c30-ac78-0b89a4438601 | |
dc.contributor.institution | Universiteit Twente - Kenniscentrum risicomanagement en veiligheid | |
dc.contributor.institution | WODC | |
dc.source.city | Enschede |