Een regeling voor personenschade door rampen
dc.contributor.author | Engelhard, E.F.D. | |
dc.contributor.author | Rijnhout, R. | |
dc.coverage.spatial | Nederland | |
dc.date.accessioned | 2021-01-22T13:13:16Z | |
dc.date.available | 2021-01-22T13:13:16Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12832/2134 | |
dc.description.abstract | The legislator is considering extending the ‘Disasters and Serious Accidents (Compensation) Act’ (hereafter Wts) to uninsurable risks concerning personal injury or death. The Wts is a ‘last resort’ mechanism for the compensation of property damage that results from disasters. This study aims to find a future ruling that is the most appropriate to decide who will be entitled to a financial award based on the Wts and for which part(s) of their personal damage and how the damage must be translated into a monetary award. | |
dc.description.abstract | Uit eerder onderzoek blijkt dat er mogelijkheden zijn om personenschade op te nemen in de Wet tegemoetkoming schade bij rampen (Wts) (Personenschade en de Wet tegemoetkoming schade bij rampen, SEO Economisch Onderzoek / INTERVICT, Amsterdam, 2013). Er kan bijvoorbeeld worden gewerkt met één forfaitair bedrag en een andere mogelijkheid is een systeem gebaseerd op werkelijk geleden schade en gemaakte kosten. Er zijn echter ook tussenvormen denkbaar, zoals een eerste forfaitair bedrag en daarna voor de bijzondere gevallen een mogelijkheid om additionele tegemoetkomingen te verstrekken. Een andere vorm is om met meerdere forfaitaire bedragen te werken en afhankelijk van de categorieën van de schade en kosten forfaitaire bedragen bij elkaar op te tellen. Ook kan voor een categorie een oplopende schaal van forfaitaire bedragen vergoed worden. De centrale vraag van dit rapport is hoe de eventuele uitbreiding van de Wts naar onverzekerbare personenschade kan worden geregeld. Uiteraard rekening houdend met dit specifieke karakter van de Wts. Deze vraag laat zich omzetten naar twee onderzoekpijlers: welke gedupeerden kunnen een tegemoetkoming krijgen en voor welke schades én hoe zou de schade moeten worden gewaardeerd? INHOUD: 1. Inleiding 2. Om welke gedupeerden en vormen van personenschade gaat het? 3. Belangenafweging voor de kring van gerechtigden en de schadevormen 4. Belangenafweging voor de methoden van schadewaardering 5. Effecten op gedupeerden 6. Conclusies en aanbevelingen | |
dc.publisher | Boom Juridische uitgevers | |
dc.relation.ispartofseries | WODC Rapport 2480 | |
dc.subject | Aansprakelijkheid | |
dc.subject | Rechtszekerheid | |
dc.subject | Wet- en regelgeving | |
dc.subject | Ramp | |
dc.subject | Slachtoffers | |
dc.subject | Kosten | |
dc.subject | Schadebemiddeling | |
dc.subject | Massaschade | |
dc.subject | Nabestaanden | |
dc.subject | Verzekering | |
dc.subject | Letselschade | |
dc.subject | Derden | |
dc.title | Een regeling voor personenschade door rampen | |
dc.type | rapport | |
dc.identifier.project | 2480 | |
refterms.dateFOA | 2021-01-22T13:13:16Z | |
html.description.abstract | The legislator is considering extending the ‘Disasters and Serious Accidents (Compensation) Act’ (hereafter Wts) to uninsurable risks concerning personal injury or death. The Wts is a ‘last resort’ mechanism for the compensation of property damage that results from disasters. This study aims to find a future ruling that is the most appropriate to decide who will be entitled to a financial award based on the Wts and for which part(s) of their personal damage and how the damage must be translated into a monetary award. | en_GB |
html.description.abstract | Uit eerder onderzoek blijkt dat er mogelijkheden zijn om personenschade op te nemen in de Wet tegemoetkoming schade bij rampen (Wts) (Personenschade en de Wet tegemoetkoming schade bij rampen, SEO Economisch Onderzoek / INTERVICT, Amsterdam, 2013). Er kan bijvoorbeeld worden gewerkt met één forfaitair bedrag en een andere mogelijkheid is een systeem gebaseerd op werkelijk geleden schade en gemaakte kosten. Er zijn echter ook tussenvormen denkbaar, zoals een eerste forfaitair bedrag en daarna voor de bijzondere gevallen een mogelijkheid om additionele tegemoetkomingen te verstrekken. Een andere vorm is om met meerdere forfaitaire bedragen te werken en afhankelijk van de categorieën van de schade en kosten forfaitaire bedragen bij elkaar op te tellen. Ook kan voor een categorie een oplopende schaal van forfaitaire bedragen vergoed worden. De centrale vraag van dit rapport is hoe de eventuele uitbreiding van de Wts naar onverzekerbare personenschade kan worden geregeld. Uiteraard rekening houdend met dit specifieke karakter van de Wts. Deze vraag laat zich omzetten naar twee onderzoekpijlers: welke gedupeerden kunnen een tegemoetkoming krijgen en voor welke schades én hoe zou de schade moeten worden gewaardeerd? <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Inleiding 2. Om welke gedupeerden en vormen van personenschade gaat het? 3. Belangenafweging voor de kring van gerechtigden en de schadevormen 4. Belangenafweging voor de methoden van schadewaardering 5. Effecten op gedupeerden 6. Conclusies en aanbevelingen | nl_NL |
dc.identifier.tud | uuid:8c7ec181-19fe-4c5a-9dba-0dc562f9a7f3 | |
dc.contributor.institution | Utrecht Centre for Accoutability and Liability | |
dc.contributor.institution | WODC | |
dc.source.city | Den Haag |