Show simple item record

dc.contributor.authorLent, L. van
dc.contributor.authorBoone, M.M.
dc.contributor.authorBos, K. van den
dc.contributor.authorAnsems, L.F.M. (medew.)
dc.contributor.authorLipman, S.A. (medew.)
dc.contributor.authorVersteegt, L. (medew.)
dc.coverage.spatialNederland
dc.date.accessioned2021-01-22T13:13:13Z
dc.date.available2021-01-22T13:13:13Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12832/2119
dc.description.abstractArticle 12 of the Dutch Code of Criminal Procedure (DCCP) provides that a directly interested party can file a written complaint with the court of appeal against – the omission of – a decision not to prosecute, to no longer prosecute or to prosecute by means of a penalty order. This research consists of two sub_reports. In the first sub_report the qualitative research into the measures taken to reduce the the processing times of article 12 DCCP procedures and to prevent Article 12 DCCP procedures are discussed, as well as what the intended and the actual function is or has been of the taken measures. Secondly, by means of quantitative research the expectations of citizens who submit an Article 12 DCCP complaint have been examined as well as the experiences of the complainants in Article 12 DCCP procedures.
dc.description.abstractHet voorliggende rapport bestaat uit twee deelrapporten. In het eerste deelrapport wordt verslag gedaan van het kwalitatieve onderzoek naar de maatregelen die zijn genomen om de doorlooptijd van artikel 12 Sv_procedures te verkorten, dan wel artikel 12 Sv_klachten te voorkomen, alsmede wat de beoogde en wat de feitelijke werking is (geweest) van de genomen maatregelen. Ten tweede zijn door middel van kwantitatief onderzoek de verwachtingen van burgers die een artikel 12 Sv_klacht indienen nagegaan alsmede de ervaringen van klagers in de artikel 12 Sv_procedure. In dit onderzoek gaat onze aandacht uit naar de vraag hoe eerlijk en rechtvaardig burgers die slachtoffer of anderszins rechtstreeks belanghebbende zijn, zich behandeld en bejegend voelen door de overheid, in dit geval de politie, het OM en het gerechtshof. De mate waarin belanghebbenden oordelen dat zij gedurende de behandeling van hun zaak op een eerlijke en rechtvaardige wijze zijn behandeld wordt in dit verslag aangeduid met de ervaren procedurele rechtvaardigheid. INHOUD: 1. Achtergrond en doel van het onderzoek 2. Opzet en uitvoering van het onderzoek 3. De artikel 12 Sv-procedure in theorie en praktijk 4. Doorlooptijden 5. Instroom 6. Meting T0 - bij aanvang artikel 12 Sv-procedure 7. Meting T1 - 8 maanden na starten art. 12 Sv-procedure 8. Toetsende statistische analyses
dc.publisherUniversiteit Utrecht - Montaigne Centrum
dc.relation.ispartofseriesWODC Rapport 2446
dc.subjectEerlijk proces
dc.subjectPublieke opinie
dc.subjectKlachtrecht
dc.subjectBurgers
dc.subjectMotivatie
dc.subjectRechtspositie
dc.subjectSnelheid van berechting
dc.subjectKlacht over niet-vervolgen
dc.titleKlachten tegen niet-vervolging (artikel 12 Sv-procedure)
dc.title.alternativeDoorlooptijden, instroom, verwachtingen van klagers en het belang van procedurele rechtvaardigheid
dc.typerapport
dc.identifier.project2446
refterms.dateFOA2021-01-22T13:13:13Z
html.description.abstractArticle 12 of the Dutch Code of Criminal Procedure (DCCP) provides that a directly interested party can file a written complaint with the court of appeal against – the omission of – a decision not to prosecute, to no longer prosecute or to prosecute by means of a penalty order. This research consists of two sub_reports. In the first sub_report the qualitative research into the measures taken to reduce the the processing times of article 12 DCCP procedures and to prevent Article 12 DCCP procedures are discussed, as well as what the intended and the actual function is or has been of the taken measures. Secondly, by means of quantitative research the expectations of citizens who submit an Article 12 DCCP complaint have been examined as well as the experiences of the complainants in Article 12 DCCP procedures.en_GB
html.description.abstractHet voorliggende rapport bestaat uit twee deelrapporten. In het eerste deelrapport wordt verslag gedaan van het kwalitatieve onderzoek naar de maatregelen die zijn genomen om de doorlooptijd van artikel 12 Sv_procedures te verkorten, dan wel artikel 12 Sv_klachten te voorkomen, alsmede wat de beoogde en wat de feitelijke werking is (geweest) van de genomen maatregelen. Ten tweede zijn door middel van kwantitatief onderzoek de verwachtingen van burgers die een artikel 12 Sv_klacht indienen nagegaan alsmede de ervaringen van klagers in de artikel 12 Sv_procedure. In dit onderzoek gaat onze aandacht uit naar de vraag hoe eerlijk en rechtvaardig burgers die slachtoffer of anderszins rechtstreeks belanghebbende zijn, zich behandeld en bejegend voelen door de overheid, in dit geval de politie, het OM en het gerechtshof. De mate waarin belanghebbenden oordelen dat zij gedurende de behandeling van hun zaak op een eerlijke en rechtvaardige wijze zijn behandeld wordt in dit verslag aangeduid met de ervaren procedurele rechtvaardigheid. <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Achtergrond en doel van het onderzoek 2. Opzet en uitvoering van het onderzoek 3. De artikel 12 Sv-procedure in theorie en praktijk 4. Doorlooptijden 5. Instroom 6. Meting T0 - bij aanvang artikel 12 Sv-procedure 7. Meting T1 - 8 maanden na starten art. 12 Sv-procedure 8. Toetsende statistische analysesnl_NL
dc.identifier.tuduuid:2a0e5a3c-de81-4385-b594-0cae6ee7ed5c
dc.contributor.institutionUniversiteit Utrecht - Montaigne Centrum
dc.contributor.institutionWODC
dc.source.cityUtrecht


Files in this item

Thumbnail
Name:
2446-volledige-tekst_tcm28-124 ...
Size:
1.327Mb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
2446-samenvatting_tcm28-124290.pdf
Size:
301.3Kb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
2446-summary_tcm28-124292.pdf
Size:
246.1Kb
Format:
PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record