De escortbranche
dc.contributor.author | Struiksma, N. | |
dc.contributor.author | Huberts, S. | |
dc.contributor.author | Boxum, Ch. | |
dc.contributor.author | Snippe, J. | |
dc.contributor.author | Sytstra, M. | |
dc.coverage.spatial | Nederland | |
dc.date.accessioned | 2021-01-22T13:13:13Z | |
dc.date.available | 2021-01-22T13:13:13Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12832/2116 | |
dc.description.abstract | On 10 November 2009 a legislative proposal was submitted on rules regulating prostitution and combatting abuse in the sex industry (Wrp) with the objective of reducing local and regional differences, gaining more insight into and control over the sex industry by regulating prostitution as a business and facilitating supervision and enforcement. Once the Wrp has been adopted all municipalities will have to introduce a licensing requirement for prostitution businesses, including escort businesses. Some municipalities have already been issuing licenses for escort businesses for many years. But this does not mean that all escort businesses and escorts working independently apply for a license. At the time of writing, the Wrp has not yet been adopted. The core research question is: What form of supervision and enforcement is applied to the escort branch, what were the results, problems and secondary effects, how can municipalities improve compliance within the escort branch and what good practices are there for supervision and enforcement in this field? Index | |
dc.description.abstract | Op 10 november 2009 is een voorstel van wet voor de Wetsvoorstel regulering prostitutie en bestrijding misstanden seksbranche (Wrp) ingediend dat zich richt op het verkleinen van lokale en regionale verschillen, het verkrijgen van meer zicht en grip op de seksbranche door bedrijfsmatige prostitutie onder een vorm van regulering te brengen en het vergemakkelijken van toezicht en handhaving. Wanneer de Wrp wordt aangenomen zullen alle gemeenten een vergunningplicht moeten invoeren voor seksbedrijven, waaronder ook escortbedrijven. Sommige gemeenten kennen al jaren een vergunningplicht, ook voor escortbedrijven. Dit betekent echter niet dat ook alle escortbedrijven en zelfstandig werkende escorts een vergunning aanvragen. Ten tijde van de uitvoering van dit onderzoek is de Wrp nog steeds niet aangenomen. De centrale onderzoeksvraag van het onderzoek luidt als volgt: Welke vormen van toezicht en handhaving worden toegepast op de escortbranche, wat waren de resultaten, knelpunten en neveneffecten, op welke manier kunnen gemeenten de naleving van regels binnen de escortbranche bevorderen en welke good practices’ bestaan er op het gebied van toezicht en handhaving op dit terrein? INHOUD: 1. Inleiding 2. Begripsbepaling 3. Beleid en juridisch kader 4. Aard en omvang 5. Toezicht 6. Handhaving 7. Naleving 8. Conclusies | |
dc.publisher | Rijksuniversiteit Groningen - Pro Facto | |
dc.relation.ispartofseries | WODC Rapport 2439 | |
dc.subject | Vergunning | |
dc.subject | Politieoptreden | |
dc.subject | Gemeentebeleid | |
dc.subject | Apv | |
dc.subject | Souteneurs | |
dc.subject | Toezicht | |
dc.subject | Evaluatieonderzoek | |
dc.subject | Handhaving bestuursrecht | |
dc.subject | Kosten-baten analyse | |
dc.subject | Seksbranche | |
dc.subject | Prostitutie | |
dc.title | De escortbranche | |
dc.title.alternative | Toezicht, handhaving en naleving | |
dc.type | rapport | |
dc.identifier.project | 2439 | |
refterms.dateFOA | 2021-01-22T13:13:13Z | |
html.description.abstract | On 10 November 2009 a legislative proposal was submitted on rules regulating prostitution and combatting abuse in the sex industry (Wrp) with the objective of reducing local and regional differences, gaining more insight into and control over the sex industry by regulating prostitution as a business and facilitating supervision and enforcement. Once the Wrp has been adopted all municipalities will have to introduce a licensing requirement for prostitution businesses, including escort businesses. Some municipalities have already been issuing licenses for escort businesses for many years. But this does not mean that all escort businesses and escorts working independently apply for a license. At the time of writing, the Wrp has not yet been adopted. The core research question is: What form of supervision and enforcement is applied to the escort branch, what were the results, problems and secondary effects, how can municipalities improve compliance within the escort branch and what good practices are there for supervision and enforcement in this field? Index | en_GB |
html.description.abstract | Op 10 november 2009 is een voorstel van wet voor de Wetsvoorstel regulering prostitutie en bestrijding misstanden seksbranche (Wrp) ingediend dat zich richt op het verkleinen van lokale en regionale verschillen, het verkrijgen van meer zicht en grip op de seksbranche door bedrijfsmatige prostitutie onder een vorm van regulering te brengen en het vergemakkelijken van toezicht en handhaving. Wanneer de Wrp wordt aangenomen zullen alle gemeenten een vergunningplicht moeten invoeren voor seksbedrijven, waaronder ook escortbedrijven. Sommige gemeenten kennen al jaren een vergunningplicht, ook voor escortbedrijven. Dit betekent echter niet dat ook alle escortbedrijven en zelfstandig werkende escorts een vergunning aanvragen. Ten tijde van de uitvoering van dit onderzoek is de Wrp nog steeds niet aangenomen. De centrale onderzoeksvraag van het onderzoek luidt als volgt: Welke vormen van toezicht en handhaving worden toegepast op de escortbranche, wat waren de resultaten, knelpunten en neveneffecten, op welke manier kunnen gemeenten de naleving van regels binnen de escortbranche bevorderen en welke good practices’ bestaan er op het gebied van toezicht en handhaving op dit terrein? <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Inleiding 2. Begripsbepaling 3. Beleid en juridisch kader 4. Aard en omvang 5. Toezicht 6. Handhaving 7. Naleving 8. Conclusies | nl_NL |
dc.identifier.tud | uuid:9458e044-3164-48e8-b2d6-204bb87baf00 | |
dc.contributor.institution | Rijksuniversiteit Groningen - Pro Facto | |
dc.contributor.institution | Intraval | |
dc.contributor.institution | WODC | |
dc.source.city | Groningen |