Show simple item record

dc.contributor.authorNijmeijer, A.G.A.
dc.contributor.authorSchueler, B.J.
dc.contributor.authorGroothuijse, F.A.G.
dc.contributor.authorHillegers, S.
dc.contributor.authorLam, T.E.P.A.
dc.contributor.authorOrtlep, R.
dc.contributor.authorSchlössels, R.J.N.
dc.coverage.spatialNederland
dc.date.accessioned2021-01-22T13:13:12Z
dc.date.available2021-01-22T13:13:12Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12832/2110
dc.description.abstractThe Act to Amend Administrative Procedural Law [Wab] went into effect on 1 January 2013. The Wab led to a number of changes in administrative procedural law, which streamlined proceedings and encouraged the effective, final settlement of disputes, among other things. Two changes are examined in this research. First of all, the amendment of article 6:22 of the General Administrative Law Act [Awb], which offered greater freedom to bypass defects in a decision. The second change relates to article 8:69a Awb and the introduction of a relativity requirement. The evaluation of article 6:22 Awb was promised by the government in the First Chamber. The evaluation of article 8:69a Awb is laid down in article 1a, Part C of the Wab.
dc.description.abstractDe regels in het bestuursprocesrecht zijn per 1 januari 2013 gewijzigd door de inwerkingtreding van de Wet aanpassing bestuursprocesrecht (Wab). In de Wab is een reeks wijzigingen van het bestuursprocesrecht samengebracht. Door de invoering van het nieuwe artikel 8:69a Awb geldt nu voor alle bestuursrechtzaken het zogeheten relativiteitsvereiste. Dit houdt in dat de bestuursrechter een besluit niet vernietigt op de grond van strijdigheid met een geschreven of ongeschreven rechtsregel of een algemeen rechtsbeginsel, indien deze regel of dit beginsel kennelijk niet strekt tot bescherming van de belangen van degene die zich daarop beroept. Daarnaast zijn de mogelijkheden voor bestuursorganen en bestuursrechters om gebreken in besluiten te passeren (6:22 Awb) verruimd. Deze twee artikelen zijn onderwerp van dit onderzoek. De evaluatie van het nieuwe art. 6:22 Awb is mondeling toegezegd in de Eerste Kamer (Eerste Kamerstukken, Handelingen I 2012/13, nr 12, item 20, 17 december 2012) en die van art. 8:69a wordt voorgeschreven in art. 1a van deel C van de Wab. De Minister van VenJ heeft de Eerste Kamer toegezegd dat bij de evaluatie van art. 8:69a de rechtsbescherming van de burger centraal zal staan. INHOUD: 1. Inleiding 2. Parlementaire geschiedenis artikel 1.9 Chw en artikel 8:69a Awb 3. Het relativiteitsvereiste in de literatuur 4. Jurisprudentie over het relativiteitsvereiste 5. Resultaten interviews relativiteitsvereiste 6. Conclusies met betrekking tot het relativiteitsvereiste 7. Parlementaire geschiedenis artikel 1.5 Chw en artikel 6:22 Awb 8. Het passeren van gebreken: literatuur 9. Jurisprudentie over artikel 6:22 Awb 10. Resultaten interviews artikel 6:22 Awb 11. Conclusies met betrekking tot artikel 6:22 Awb
dc.publisherRadboud Universiteit
dc.relation.ispartofseriesWODC Rapport 2422
dc.subjectBestuursrechtspraak
dc.subjectVernietiging
dc.subjectAlgemeen rechtsbeginsel
dc.subjectWet- en regelgeving
dc.subjectAwb
dc.subjectEvaluatieonderzoek
dc.subjectBezwaarschrift
dc.subjectJurisprudentie
dc.subjectRechtspositie
dc.subjectBelanghebbenden
dc.subjectBesluitvorming
dc.subjectBeroepschriftenprocedure
dc.subjectBestuursprocesrecht
dc.subjectEvaluatie van wetgeving
dc.subjectRechtsbescherming tegen het bestuur
dc.titleEvaluatie artikel 8:69a Awb en artikel 6:22 Awb
dc.title.alternativeEen onderzoek naar het relativiteitsvereiste en het passeren van gebreken in de (rechts)praktijk
dc.typerapport
dc.identifier.project2422
refterms.dateFOA2021-01-22T13:13:12Z
html.description.abstractThe Act to Amend Administrative Procedural Law [Wab] went into effect on 1 January 2013. The Wab led to a number of changes in administrative procedural law, which streamlined proceedings and encouraged the effective, final settlement of disputes, among other things. Two changes are examined in this research. First of all, the amendment of article 6:22 of the General Administrative Law Act [Awb], which offered greater freedom to bypass defects in a decision. The second change relates to article 8:69a Awb and the introduction of a relativity requirement. The evaluation of article 6:22 Awb was promised by the government in the First Chamber. The evaluation of article 8:69a Awb is laid down in article 1a, Part C of the Wab.en_GB
html.description.abstractDe regels in het bestuursprocesrecht zijn per 1 januari 2013 gewijzigd door de inwerkingtreding van de Wet aanpassing bestuursprocesrecht (Wab). In de Wab is een reeks wijzigingen van het bestuursprocesrecht samengebracht. Door de invoering van het nieuwe artikel 8:69a Awb geldt nu voor alle bestuursrechtzaken het zogeheten relativiteitsvereiste. Dit houdt in dat de bestuursrechter een besluit niet vernietigt op de grond van strijdigheid met een geschreven of ongeschreven rechtsregel of een algemeen rechtsbeginsel, indien deze regel of dit beginsel kennelijk niet strekt tot bescherming van de belangen van degene die zich daarop beroept. Daarnaast zijn de mogelijkheden voor bestuursorganen en bestuursrechters om gebreken in besluiten te passeren (6:22 Awb) verruimd. Deze twee artikelen zijn onderwerp van dit onderzoek. De evaluatie van het nieuwe art. 6:22 Awb is mondeling toegezegd in de Eerste Kamer (Eerste Kamerstukken, Handelingen I 2012/13, nr 12, item 20, 17 december 2012) en die van art. 8:69a wordt voorgeschreven in art. 1a van deel C van de Wab. De Minister van VenJ heeft de Eerste Kamer toegezegd dat bij de evaluatie van art. 8:69a de rechtsbescherming van de burger centraal zal staan. <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Inleiding 2. Parlementaire geschiedenis artikel 1.9 Chw en artikel 8:69a Awb 3. Het relativiteitsvereiste in de literatuur 4. Jurisprudentie over het relativiteitsvereiste 5. Resultaten interviews relativiteitsvereiste 6. Conclusies met betrekking tot het relativiteitsvereiste 7. Parlementaire geschiedenis artikel 1.5 Chw en artikel 6:22 Awb 8. Het passeren van gebreken: literatuur 9. Jurisprudentie over artikel 6:22 Awb 10. Resultaten interviews artikel 6:22 Awb 11. Conclusies met betrekking tot artikel 6:22 Awbnl_NL
dc.identifier.tuduuid:6c511ad9-16a3-4156-aedc-ccce24b5c3f2
dc.contributor.institutionRadboud Universiteit - Vaksectie Bestuursrecht
dc.contributor.institutionUniversiteit Utrecht - Disciplinegroep Staatsrecht, Bestuursrecht en Rechtstheorie
dc.contributor.institutionWODC
dc.source.cityNijmegen


Files in this item

Thumbnail
Name:
2422-volledige-tekst_tcm28-734 ...
Size:
974.8Kb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
2422-samenvatting_tcm28-73454.pdf
Size:
180.9Kb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
2422-summary_tcm28-73456.pdf
Size:
196.0Kb
Format:
PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record