De Wet Bibob en het eigen onderzoek van bestuursorganen
dc.contributor.author | Sibma, A. | |
dc.contributor.author | Tollenaar, A. | |
dc.contributor.author | Jager, L. de | |
dc.contributor.author | Buggenum, I. van | |
dc.contributor.author | Winter, H. | |
dc.coverage.spatial | Nederland | |
dc.date.accessioned | 2021-01-22T13:13:11Z | |
dc.date.available | 2021-01-22T13:13:11Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12832/2098 | |
dc.description.abstract | Since 1 June 2003 various administrative bodies can use the Public Administration Probity Screening Act (Wet Bibob) to assess the probity of applicants and license holders. This act provides the competence to withdraw or refuse a decision if there is a fear that the decision will be or is used for money-laundering, or for carrying out new criminal activities. The following research question is addressed: How to arrange the Bibob-procedure in such a way that administrative bodies have the relevant information as quick as possible to enable them to make sound and lawful decisions? To answer this question two separated studies have been conducted. The first study entailed an inventory of the current cooperation and distribution of information. The second study was an exploration of two scenarios. | |
dc.description.abstract | Sinds 1 juni 2003 kunnen verschillende bestuursorganen bij een aantal beschikkingen gebruik maken van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob). In dit onderzoeksrapport staat de volgende vraag centraal: Hoe kan de Bibob-procedure zo worden ingericht dat bestuursorganen zo snel mogelijk over een goed en rechtmatig tot stand gekomen advies beschikken ten behoeve van hun besluitvorming? Ter beantwoording van deze vraag zijn twee deelonderzoeken verricht. Het eerste deelonderzoek betrof een inventarisatie van de huidige samenwerking en informatie-uitwisseling, terwijl in het kader van het tweede deelonderzoek een scenarioverkenning is verricht. INHOUD: 1. Onderzoeksvragen en -aanpak 2. Bibob op hoofdlijnen 3. Praktijk van de Wet Bibob 4. Analyse bevindingen 5. Scenarioverkenning 6. Conclusies | |
dc.publisher | Pro Facto | |
dc.relation.ispartofseries | WODC Rapport 2409 | |
dc.subject | Bestuurlijke integriteit | |
dc.subject | Bestuurlijke corruptie | |
dc.subject | Bestuurlijke preventie | |
dc.subject | Informatievoorziening | |
dc.subject | Scenariostudie | |
dc.subject | Besluitvorming | |
dc.subject | Bedrijfsleven | |
dc.subject | Informatieverstrekking | |
dc.subject | Bestuursorgaan | |
dc.subject | Beroepsethiek | |
dc.title | De Wet Bibob en het eigen onderzoek van bestuursorganen | |
dc.title.alternative | Een verkenning van scenario's | |
dc.type | rapport | |
dc.identifier.project | 2409 | |
refterms.dateFOA | 2021-01-22T13:13:11Z | |
html.description.abstract | Since 1 June 2003 various administrative bodies can use the Public Administration Probity Screening Act (Wet Bibob) to assess the probity of applicants and license holders. This act provides the competence to withdraw or refuse a decision if there is a fear that the decision will be or is used for money-laundering, or for carrying out new criminal activities. The following research question is addressed: How to arrange the Bibob-procedure in such a way that administrative bodies have the relevant information as quick as possible to enable them to make sound and lawful decisions? To answer this question two separated studies have been conducted. The first study entailed an inventory of the current cooperation and distribution of information. The second study was an exploration of two scenarios. | en_GB |
html.description.abstract | Sinds 1 juni 2003 kunnen verschillende bestuursorganen bij een aantal beschikkingen gebruik maken van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob). In dit onderzoeksrapport staat de volgende vraag centraal: Hoe kan de Bibob-procedure zo worden ingericht dat bestuursorganen zo snel mogelijk over een goed en rechtmatig tot stand gekomen advies beschikken ten behoeve van hun besluitvorming? Ter beantwoording van deze vraag zijn twee deelonderzoeken verricht. Het eerste deelonderzoek betrof een inventarisatie van de huidige samenwerking en informatie-uitwisseling, terwijl in het kader van het tweede deelonderzoek een scenarioverkenning is verricht. <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Onderzoeksvragen en -aanpak 2. Bibob op hoofdlijnen 3. Praktijk van de Wet Bibob 4. Analyse bevindingen 5. Scenarioverkenning 6. Conclusies | nl_NL |
dc.identifier.tud | uuid:3c7d8bde-5c3e-430c-8c46-7ca87026c8b1 | |
dc.contributor.institution | Pro Facto | |
dc.contributor.institution | Rijksuniversiteit Groningen - Vakgroep Bestuursrecht en Bestuurskunde | |
dc.contributor.institution | WODC | |
dc.source.city | Groningen |