Adolescentenstrafrecht
dc.contributor.author | Prop, L.J.C. | |
dc.contributor.author | Laan, A.M. van der | |
dc.contributor.author | Barendregt, C.S. | |
dc.contributor.author | Beerthuizen, M.G.C.J. | |
dc.contributor.author | Nieuwenhuizen, Ch. van | |
dc.coverage.spatial | Nederland | |
dc.date.accessioned | 2021-01-20T08:53:33Z | |
dc.date.available | 2021-01-20T08:53:33Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12832/204 | |
dc.description.abstract | Adolescent Criminal Law (ACL) became effective on 1 April 2014 in the Netherlands. The intention of this legislation is the stimulation of a flexible use of applying juvenile and adult criminal law in cases against suspects and offenders aged around 18 years old. The principle idea behind ACL is that certain young adults are better off receiving sanctions from the juvenile criminal law system, instead of the adult criminal law system. For instance, young adults with developmental deficits should be ‘treated’ more for their criminal behaviour than merely ‘punished’. Two key changes brought on by ACL are raising the maximum age for juvenile criminal law by two years (from up to 21 years old to up to 23 years old) and in-creased emphasis on forensic advice provided by forensic experts.The aim of this study is twofold. Firstly, the study aims to provide insight into how the ACL target group is defined by legislators, the criminal justice chain and academics. Also, a comparison was to be made of the perspective that legislator and policy makers have on what the ACL target group is, and how this group is intended by the justice field. After all, a working definition and description of the target group is crucial in selecting suitable young adults to be tried according to juvenile criminal law. Secondly, the study aims to provide insights into how the actual ACL target group of young adults looks like in practise, based on information collected in the criminal justice chain. | |
dc.description.abstract | Op 1 april 2014 is het adolescentenstrafrecht (ASR) in werking getreden. Met het adolescentenstrafrecht beoogt de wetgever een flexibele toepassing van het jeugd- en volwassenenstrafrecht rond de leeftijd van 18 jaar. Centraal in het adolescentenstrafrecht staat de speciale bejegening van jongvolwassen daders in de leeftijd 18 tot 23 jaar in het strafrecht. Onder bepaalde condities kan de rechter besluiten om een 18- tot 23-jarige volgens het jeugdstrafrecht te sanctioneren (artikel 77c Wetboek van Strafrecht (Sr.)). Deze condities zijn: de ‘persoon van de dader’ en ‘omstandigheden waaronder een delict is gepleegd.Het doel van dit onderzoek is tweeledig. Ten eerste is het doel meer inzicht te krijgen in hoe – door beleid, ketenpartners en wetenschap – de doelgroep van jongvolwassenen, die volgens het jeugdstrafrecht kunnen worden gesanctioneerd, wordt omschreven. Daarbij is nagegaan in hoeverre de doelgroep zoals die door beleid is beoogd, overeenstemt met hoe deze groep door de praktijk wordt omschreven. Een duidelijke omschrijving van de doelgroep is immers van belang voor de selectie van de doelgroep en een advies over welke sancties of interventies geschikt zouden kunnen zijn. Het tweede doel is inzicht krijgen in de kenmerken van 18- tot 23-jarigen die volgens het jeugdstrafrecht zijn gesanctioneerd. Het gaat dan om de in de praktijk gerealiseerde doelgroep van jongvolwassenen met een jeugdsanctie. INHOUD: 1. Inleiding 2. Methode van onderzoek 3. Beleid, praktijk en wetenschap 4. Kenmerken van de onderzoeksgroepen 5. Discussie en conclusie | |
dc.publisher | WODC | |
dc.relation.ispartofseries | Cahiers 2018-09 | |
dc.subject | Daderkenmerk | |
dc.subject | Jeugdige delinquenten | |
dc.subject | Adolescenten | |
dc.subject | Ontwikkelingspsychologie | |
dc.subject | Strafvervolging | |
dc.subject | Criminele carriere | |
dc.subject | Adolescentenstrafrecht | |
dc.subject | Minderjarigheid | |
dc.subject | Evaluatie van wetgeving | |
dc.subject | Jeugdstrafrecht | |
dc.title | Adolescentenstrafrecht | |
dc.title.alternative | Kenmerken van de doelgroep, de strafzaken en de tenuitvoerlegging | |
dc.type | rapport | |
dc.identifier.project | 2460G | |
refterms.dateFOA | 2021-01-20T08:53:33Z | |
html.description.abstract | Adolescent Criminal Law (ACL) became effective on 1 April 2014 in the Netherlands. The intention of this legislation is the stimulation of a flexible use of applying juvenile and adult criminal law in cases against suspects and offenders aged around 18 years old. The principle idea behind ACL is that certain young adults are better off receiving sanctions from the juvenile criminal law system, instead of the adult criminal law system. For instance, young adults with developmental deficits should be ‘treated’ more for their criminal behaviour than merely ‘punished’. Two key changes brought on by ACL are raising the maximum age for juvenile criminal law by two years (from up to 21 years old to up to 23 years old) and in-creased emphasis on forensic advice provided by forensic experts.The aim of this study is twofold. Firstly, the study aims to provide insight into how the ACL target group is defined by legislators, the criminal justice chain and academics. Also, a comparison was to be made of the perspective that legislator and policy makers have on what the ACL target group is, and how this group is intended by the justice field. After all, a working definition and description of the target group is crucial in selecting suitable young adults to be tried according to juvenile criminal law. Secondly, the study aims to provide insights into how the actual ACL target group of young adults looks like in practise, based on information collected in the criminal justice chain. | en_GB |
html.description.abstract | Op 1 april 2014 is het adolescentenstrafrecht (ASR) in werking getreden. Met het adolescentenstrafrecht beoogt de wetgever een flexibele toepassing van het jeugd- en volwassenenstrafrecht rond de leeftijd van 18 jaar. Centraal in het adolescentenstrafrecht staat de speciale bejegening van jongvolwassen daders in de leeftijd 18 tot 23 jaar in het strafrecht. Onder bepaalde condities kan de rechter besluiten om een 18- tot 23-jarige volgens het jeugdstrafrecht te sanctioneren (artikel 77c Wetboek van Strafrecht (Sr.)). Deze condities zijn: de ‘persoon van de dader’ en ‘omstandigheden waaronder een delict is gepleegd.Het doel van dit onderzoek is tweeledig. Ten eerste is het doel meer inzicht te krijgen in hoe – door beleid, ketenpartners en wetenschap – de doelgroep van jongvolwassenen, die volgens het jeugdstrafrecht kunnen worden gesanctioneerd, wordt omschreven. Daarbij is nagegaan in hoeverre de doelgroep zoals die door beleid is beoogd, overeenstemt met hoe deze groep door de praktijk wordt omschreven. Een duidelijke omschrijving van de doelgroep is immers van belang voor de selectie van de doelgroep en een advies over welke sancties of interventies geschikt zouden kunnen zijn. Het tweede doel is inzicht krijgen in de kenmerken van 18- tot 23-jarigen die volgens het jeugdstrafrecht zijn gesanctioneerd. Het gaat dan om de in de praktijk gerealiseerde doelgroep van jongvolwassenen met een jeugdsanctie. <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Inleiding 2. Methode van onderzoek 3. Beleid, praktijk en wetenschap 4. Kenmerken van de onderzoeksgroepen 5. Discussie en conclusie | nl_NL |
dc.identifier.tud | uuid:a258c131-caf4-44dd-b61e-a18e350aa637 | |
dc.contributor.institution | WODC | |
dc.source.city | Den Haag |