Show simple item record

dc.contributor.authorMein, A.G.
dc.contributor.authorHartmann, A.R.
dc.coverage.spatialNederland
dc.date.accessioned2021-01-22T13:13:01Z
dc.date.available2021-01-22T13:13:01Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12832/2032
dc.description.abstractSpecial investigating officers investigate crime, but their investigative authority is limited to specific offences. They are authorized to perform specialized and well-delineated tasks based on special laws (regulatory legislation) and bye-laws of local and regional authorities. Depending on their duties, special investigating officers have police powers (such as to arrest and search suspects) and carry weapons (e.g. a truncheon, handcuffs, or a service revolver). Special investigating officers are identifiable by a distinctive insignia. The revision of the special investigation system in 2010 was prompted, among other things, by the severe fragmentation of the special investigation function over time, and the corresponding sharp rise in the number of occupations carrying special investigative authority. Furthermore, increasing demands were being made on special investigating officers, including in local security policy and environmental law enforcement. The revision of the special investigation system is intended to help strengthen the professional standards of special investigating officers and to raise the quality of investigation. This study set out to analyse the extent to which these objectives have been achieved in 2013, and to identify where further investments are needed.en_GB
dc.description.abstractNaast politieambtenaren zijn er andere personen belast met handhavende en toezichthoudende taken. Een belangrijke groep daarvan zijn de buitengewone opsporingsambtenaren (boa’s). Boa’s beschikken over een beperkte opsporingsbevoegdheid en over politiebevoegdheden (art. 8 Politiewet) gericht op de handhaving van specifiek omschreven regelgeving op een bepaald domein. Het gehele stelsel van bepalingen dat de boa’s reguleert is gebaseerd op het Wetboek van Strafvordering, het Besluit Buitengewoon Opsporingsambtenaar en de Circulaire Buitengewoon Opsporingsambtenaar. Om op een efficiënte en verantwoorde manier de boa’s in te zetten is een adequaat Boa bestel noodzakelijk. Bij brief van 5 maart 2012 heeft de Minister van V&J toegezegd dat hij wil komen tot een evaluatie van het huidige boa-bestel (Tweede Kamer, Vergaderjaar 2011-2012, 28684, nr. 340). Het onderzoek betreft de werking van het zogenoemde boa-bestel, het stelsel waarbinnen buitengewoon opsporingsambtenaren functioneren. Het onderzoek is uitgevoerd in de eerste helft van 2013 aan de hand van beleidsstukken en vraaggesprekken met belanghebbenden.nl_NL
dc.publisherVerwey-Jonker Instituut
dc.relation.ispartofseriesWODC Rapport 2302
dc.subjectOpenbaar vervoer
dc.subjectWet- en regelgeving
dc.subjectGemeente
dc.subjectPolitiebevoegdheid
dc.subjectToezichthouders
dc.subjectEvaluatie
dc.subjectBevoegdheid
dc.subjectBuitengewone opsporingsambtenaren
dc.titleDe stand van het boa-bestel
dc.title.alternativeEindrapport over het stelsel waarbinnen buitengewoon opsporingsambtenaren functioneren
dc.typerapport
dc.identifier.project2302
refterms.dateFOA2021-01-22T13:13:01Z
dc.identifier.tuduuid:66837ce6-aea1-42d4-9a04-29ab530455a2
dc.contributor.institutionVerwey-Jonker Instituut
dc.contributor.institutionErasmus Universiteit - School of Law
dc.source.cityUtrecht


Files in this item

Thumbnail
Name:
2302-samenvatting_tcm28-72885.pdf
Size:
521.3Kb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
2302-volledige-tekst_tcm28-728 ...
Size:
902.6Kb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
2302-summary_tcm28-72887.pdf
Size:
524.2Kb
Format:
PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record