Show simple item record

dc.contributor.authorMoolenaar, D.E.G.
dc.contributor.authorTulder, F.P. van
dc.contributor.authorDecae, R.J.
dc.contributor.authorSmit, P.R.
dc.contributor.authorDiephuis, B.J.
dc.coverage.spatialNederland
dc.date.accessioned2021-01-20T08:53:32Z
dc.date.available2021-01-20T08:53:32Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12832/201
dc.description.abstractGood forecasts of the future need for capacity of all organizations in the field of justice are essential input for the government budget for justice expenses. For nearly two decades these forecasts have been made annually by the WODC in collaboration with the Ministry of Justice and Security using advanced statistical methods. It is assumed that the justice system more or less operates like a supply chain: a system of organizations, people, activities, information, and resources involved in moving a justice problem (i.e. a crime or a dispute) from its origin to its resolution. The justice problem may re-enter the supply chain at any point, for example when fines are not paid or agreements are not observed. We therefore speak of a justice chains.
dc.description.abstractGoede ramingen van het in de komende jaren te verwachten beroep op de verschillende delen van de justitiële ketens zijn van belang ter onderbouwing van de begroting. Al twee decennia worden daarom jaarlijks ramingen opgesteld van het beroep op delen van de justitieketen. Allereerst worden zogenoemde beleidsneutrale ramingen opgesteld. Dat wil zeggen, ramingen die uitgaan van gelijkblijvend beleid en waarin dus de mogelijke effecten van nieuwe wet- en regelgeving niet zijn verwerkt. De beleidsneutrale ramingen zijn sinds de begroting 2005 gemaakt met het zogenoemde Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) en tot en met de begroting 2004 met een voorloper hiervan. Kortheidshalve spreken we verder van de PMJ-ramingen.Dit cahier blikt terug en gaat in op de kwaliteit van de beleidsrijke ramingen: in hoeverre waren deze in staat de inmiddels bekende werkelijke ontwikkelingen te voorzien? Daarbij wordt gekeken naar de kwaliteit van de uitgangswaarden, de ramingen zelf en de ingeschatte beleidseffecten. INHOUD: 1. Inleiding 2. Methodiek 3. Voorspelfouten per ketenfase 4. Voorspelfouten veiligheid 5. Voorspelfouten Civiele rechtspraak en bestuursrechtspraak 6. Aanvullende analyses 7. Conclusie en nabeschouwing
dc.publisherWODC
dc.relation.ispartofseriesCahiers 2018-06
dc.subjectBruikbaarheid van statistiek
dc.subjectTaakstraf
dc.subjectGefinancierde rechtsbijstand
dc.subjectRechtshulp
dc.subjectOpsporing
dc.subjectBestuursrechtspraak
dc.subjectBeslissing omtrent vervolging
dc.subjectSlachtofferhulp
dc.subjectCiviele keten
dc.subjectJeugdbescherming
dc.subjectStraftenuitvoerlegging
dc.subjectStrafrechtspleging
dc.subjectVoorspelling
dc.titleTerug naar de toekomst II
dc.title.alternativeHet beroep op justitiële voorzieningen 2008-2017: raming en realisatie
dc.typerapport
dc.identifier.project2765
refterms.dateFOA2021-01-20T08:53:32Z
atmire.accessrights
html.description.abstractGood forecasts of the future need for capacity of all organizations in the field of justice are essential input for the government budget for justice expenses. For nearly two decades these forecasts have been made annually by the WODC in collaboration with the Ministry of Justice and Security using advanced statistical methods. It is assumed that the justice system more or less operates like a supply chain: a system of organizations, people, activities, information, and resources involved in moving a justice problem (i.e. a crime or a dispute) from its origin to its resolution. The justice problem may re-enter the supply chain at any point, for example when fines are not paid or agreements are not observed. We therefore speak of a justice chains.en_GB
html.description.abstractGoede ramingen van het in de komende jaren te verwachten beroep op de verschillende delen van de justitiële ketens zijn van belang ter onderbouwing van de begroting. Al twee decennia worden daarom jaarlijks ramingen opgesteld van het beroep op delen van de justitieketen. Allereerst worden zogenoemde beleidsneutrale ramingen opgesteld. Dat wil zeggen, ramingen die uitgaan van gelijkblijvend beleid en waarin dus de mogelijke effecten van nieuwe wet- en regelgeving niet zijn verwerkt. De beleidsneutrale ramingen zijn sinds de begroting 2005 gemaakt met het zogenoemde Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) en tot en met de begroting 2004 met een voorloper hiervan. Kortheidshalve spreken we verder van de PMJ-ramingen.Dit cahier blikt terug en gaat in op de kwaliteit van de beleidsrijke ramingen: in hoeverre waren deze in staat de inmiddels bekende werkelijke ontwikkelingen te voorzien? Daarbij wordt gekeken naar de kwaliteit van de uitgangswaarden, de ramingen zelf en de ingeschatte beleidseffecten. <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Inleiding 2. Methodiek 3. Voorspelfouten per ketenfase 4. Voorspelfouten veiligheid 5. Voorspelfouten Civiele rechtspraak en bestuursrechtspraak 6. Aanvullende analyses 7. Conclusie en nabeschouwingnl_NL
dc.identifier.tuduuid:84a467a0-5fa8-432a-82a6-222ce849cf8c
dc.contributor.institutionWODC
dc.contributor.institutionRaad voor de rechtspraak
dc.source.cityDen Haag


Files in this item

Thumbnail
Name:
Cahier_2018-6_2765_Volledige_t ...
Size:
7.445Mb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
Cahier_2018-6_2765_Samenvattin ...
Size:
83.03Kb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
Cahier_2018-6_2765_Summary_tcm ...
Size:
77.28Kb
Format:
PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record