Terug naar de toekomst II
dc.contributor.author | Moolenaar, D.E.G. | |
dc.contributor.author | Tulder, F.P. van | |
dc.contributor.author | Decae, R.J. | |
dc.contributor.author | Smit, P.R. | |
dc.contributor.author | Diephuis, B.J. | |
dc.coverage.spatial | Nederland | |
dc.date.accessioned | 2021-01-20T08:53:32Z | |
dc.date.available | 2021-01-20T08:53:32Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12832/201 | |
dc.description.abstract | Good forecasts of the future need for capacity of all organizations in the field of justice are essential input for the government budget for justice expenses. For nearly two decades these forecasts have been made annually by the WODC in collaboration with the Ministry of Justice and Security using advanced statistical methods. It is assumed that the justice system more or less operates like a supply chain: a system of organizations, people, activities, information, and resources involved in moving a justice problem (i.e. a crime or a dispute) from its origin to its resolution. The justice problem may re-enter the supply chain at any point, for example when fines are not paid or agreements are not observed. We therefore speak of a justice chains. | |
dc.description.abstract | Goede ramingen van het in de komende jaren te verwachten beroep op de verschillende delen van de justitiële ketens zijn van belang ter onderbouwing van de begroting. Al twee decennia worden daarom jaarlijks ramingen opgesteld van het beroep op delen van de justitieketen. Allereerst worden zogenoemde beleidsneutrale ramingen opgesteld. Dat wil zeggen, ramingen die uitgaan van gelijkblijvend beleid en waarin dus de mogelijke effecten van nieuwe wet- en regelgeving niet zijn verwerkt. De beleidsneutrale ramingen zijn sinds de begroting 2005 gemaakt met het zogenoemde Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) en tot en met de begroting 2004 met een voorloper hiervan. Kortheidshalve spreken we verder van de PMJ-ramingen.Dit cahier blikt terug en gaat in op de kwaliteit van de beleidsrijke ramingen: in hoeverre waren deze in staat de inmiddels bekende werkelijke ontwikkelingen te voorzien? Daarbij wordt gekeken naar de kwaliteit van de uitgangswaarden, de ramingen zelf en de ingeschatte beleidseffecten. INHOUD: 1. Inleiding 2. Methodiek 3. Voorspelfouten per ketenfase 4. Voorspelfouten veiligheid 5. Voorspelfouten Civiele rechtspraak en bestuursrechtspraak 6. Aanvullende analyses 7. Conclusie en nabeschouwing | |
dc.publisher | WODC | |
dc.relation.ispartofseries | Cahiers 2018-06 | |
dc.subject | Bruikbaarheid van statistiek | |
dc.subject | Taakstraf | |
dc.subject | Gefinancierde rechtsbijstand | |
dc.subject | Rechtshulp | |
dc.subject | Opsporing | |
dc.subject | Bestuursrechtspraak | |
dc.subject | Beslissing omtrent vervolging | |
dc.subject | Slachtofferhulp | |
dc.subject | Civiele keten | |
dc.subject | Jeugdbescherming | |
dc.subject | Straftenuitvoerlegging | |
dc.subject | Strafrechtspleging | |
dc.subject | Voorspelling | |
dc.title | Terug naar de toekomst II | |
dc.title.alternative | Het beroep op justitiële voorzieningen 2008-2017: raming en realisatie | |
dc.type | rapport | |
dc.identifier.project | 2765 | |
refterms.dateFOA | 2021-01-20T08:53:32Z | |
atmire.accessrights | ||
html.description.abstract | Good forecasts of the future need for capacity of all organizations in the field of justice are essential input for the government budget for justice expenses. For nearly two decades these forecasts have been made annually by the WODC in collaboration with the Ministry of Justice and Security using advanced statistical methods. It is assumed that the justice system more or less operates like a supply chain: a system of organizations, people, activities, information, and resources involved in moving a justice problem (i.e. a crime or a dispute) from its origin to its resolution. The justice problem may re-enter the supply chain at any point, for example when fines are not paid or agreements are not observed. We therefore speak of a justice chains. | en_GB |
html.description.abstract | Goede ramingen van het in de komende jaren te verwachten beroep op de verschillende delen van de justitiële ketens zijn van belang ter onderbouwing van de begroting. Al twee decennia worden daarom jaarlijks ramingen opgesteld van het beroep op delen van de justitieketen. Allereerst worden zogenoemde beleidsneutrale ramingen opgesteld. Dat wil zeggen, ramingen die uitgaan van gelijkblijvend beleid en waarin dus de mogelijke effecten van nieuwe wet- en regelgeving niet zijn verwerkt. De beleidsneutrale ramingen zijn sinds de begroting 2005 gemaakt met het zogenoemde Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) en tot en met de begroting 2004 met een voorloper hiervan. Kortheidshalve spreken we verder van de PMJ-ramingen.Dit cahier blikt terug en gaat in op de kwaliteit van de beleidsrijke ramingen: in hoeverre waren deze in staat de inmiddels bekende werkelijke ontwikkelingen te voorzien? Daarbij wordt gekeken naar de kwaliteit van de uitgangswaarden, de ramingen zelf en de ingeschatte beleidseffecten. <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Inleiding 2. Methodiek 3. Voorspelfouten per ketenfase 4. Voorspelfouten veiligheid 5. Voorspelfouten Civiele rechtspraak en bestuursrechtspraak 6. Aanvullende analyses 7. Conclusie en nabeschouwing | nl_NL |
dc.identifier.tud | uuid:84a467a0-5fa8-432a-82a6-222ce849cf8c | |
dc.contributor.institution | WODC | |
dc.contributor.institution | Raad voor de rechtspraak | |
dc.source.city | Den Haag |