Het selecteren van aspirant-agenten
dc.contributor.author | Linden, D. van der | |
dc.contributor.author | Born, M. | |
dc.contributor.author | Phielix, L. | |
dc.contributor.author | Touw, L. | |
dc.coverage.spatial | Nederland | |
dc.date.accessioned | 2021-01-22T13:11:34Z | |
dc.date.available | 2021-01-22T13:11:34Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12832/1991 | |
dc.description.abstract | Each year, the Dutch police academy receives hundreds of applications from candidates who want to become a police officer. Before candidates are hired however, they need to go through a selection procedure in which their suitability for police work is tested. The goal of the present project was to evaluate the quality of the selection procedure at the police academy. One of the important aims of this evaluation was to examine whether the requirements in the selection procedure are still in accordance with current scientific insights in the area of personnel selection and with changed societal demands. | |
dc.description.abstract | Het selecteren van aankomend politiepersoneel vindt plaats op basis van een procedure en beoordelingskader die in 2002 zijn vormgegeven. Geregeld doen zich binnen en buiten de politieorganisatie ontwikkelingen voor (weerbaarheid, inzetbaarheid, vitaliteit, leiderschap, beroepsprofielen enz.) die rechtvaardigen dat de selectiecriteria, -instrumenten en -processen opnieuw tegen het licht worden gehouden en eventueel worden herzien. Is er aanleiding om de aanstellingseisen en de methodiek van toetsing van de aspiranten bij de selectie voor de politieopleiding aan te passen en zo ja, hoe kan dat het beste gebeuren? Dat is de centrale vraag in dit onderzoek. De bedoeling is eerst het huidige werving- en selectieproces te onderzoeken en eventuele knelpunten te identificeren. Bekeken wordt aan welke eisen een toekomstbestendig inhoud van de selectie dient te voldoen. Tenslotte wordt de vraag beantwoord welke aanstellingseisen zouden moeten gelden en hoe deze kunnen worden vastgesteld. INHOUD: 1. Inleiding 2. De selectieprocedure van aspirant-agenten bij de Nederlandse politie 3. Wat kenmerkt een goede agent? De criteria van politiewerk 4. Methodeverantwoording 5. Cognitieve capaciteit 6. Het fysiek-motorisch onderzoek 7. De taaltoets 8. Persoonlijkheid 9. Competenties in het eindgesprek en de praktijkopdracht 10. Het eindgesprek/korpsgesprek 11. Discussie en conclusies selectieonderdelen 12. Norm en cut-off scores 13. Proces- en beleidsmatige aspecten van de selectieprocedure 14. Nieuwe constructen in de selectieprocedure? 15. Overzicht conclusies/aanbevelingen | |
dc.publisher | Erasmus Universiteit Rotterdam | |
dc.relation.ispartofseries | WODC Rapport 2224 | |
dc.subject | Politieopleiding | |
dc.subject | Werkdruk | |
dc.subject | Werving en selectie | |
dc.subject | Evaluatieonderzoek | |
dc.subject | Politiepersoneel | |
dc.subject | Stress | |
dc.subject | Politiepsychologie | |
dc.subject | Personeelsbeleid | |
dc.title | Het selecteren van aspirant-agenten | |
dc.title.alternative | Evaluatie van de selectieprocedure voor agenten op niveau 2 tot en met 4 | |
dc.type | rapport | |
dc.identifier.project | 2224 | |
refterms.dateFOA | 2021-01-22T13:11:34Z | |
html.description.abstract | Each year, the Dutch police academy receives hundreds of applications from candidates who want to become a police officer. Before candidates are hired however, they need to go through a selection procedure in which their suitability for police work is tested. The goal of the present project was to evaluate the quality of the selection procedure at the police academy. One of the important aims of this evaluation was to examine whether the requirements in the selection procedure are still in accordance with current scientific insights in the area of personnel selection and with changed societal demands. | en_GB |
html.description.abstract | Het selecteren van aankomend politiepersoneel vindt plaats op basis van een procedure en beoordelingskader die in 2002 zijn vormgegeven. Geregeld doen zich binnen en buiten de politieorganisatie ontwikkelingen voor (weerbaarheid, inzetbaarheid, vitaliteit, leiderschap, beroepsprofielen enz.) die rechtvaardigen dat de selectiecriteria, -instrumenten en -processen opnieuw tegen het licht worden gehouden en eventueel worden herzien. Is er aanleiding om de aanstellingseisen en de methodiek van toetsing van de aspiranten bij de selectie voor de politieopleiding aan te passen en zo ja, hoe kan dat het beste gebeuren? Dat is de centrale vraag in dit onderzoek. De bedoeling is eerst het huidige werving- en selectieproces te onderzoeken en eventuele knelpunten te identificeren. Bekeken wordt aan welke eisen een toekomstbestendig inhoud van de selectie dient te voldoen. Tenslotte wordt de vraag beantwoord welke aanstellingseisen zouden moeten gelden en hoe deze kunnen worden vastgesteld. <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Inleiding 2. De selectieprocedure van aspirant-agenten bij de Nederlandse politie 3. Wat kenmerkt een goede agent? De criteria van politiewerk 4. Methodeverantwoording 5. Cognitieve capaciteit 6. Het fysiek-motorisch onderzoek 7. De taaltoets 8. Persoonlijkheid 9. Competenties in het eindgesprek en de praktijkopdracht 10. Het eindgesprek/korpsgesprek 11. Discussie en conclusies selectieonderdelen 12. Norm en cut-off scores 13. Proces- en beleidsmatige aspecten van de selectieprocedure 14. Nieuwe constructen in de selectieprocedure? 15. Overzicht conclusies/aanbevelingen | nl_NL |
dc.identifier.tud | uuid:b95697d0-153d-45a0-bdc9-bab91906038c | |
dc.contributor.institution | Erasmus Universiteit Rotterdam - Instituut voor Psychologie | |
dc.contributor.institution | WODC | |
dc.source.city | Rotterdam |