Show simple item record

dc.contributor.authorBlom, M.
dc.contributor.authorBlokdijk, D.
dc.contributor.authorWeijters, G.
dc.coverage.spatialNederland
dc.date.accessioned2021-01-20T08:53:30Z
dc.date.available2021-01-20T08:53:30Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12832/193
dc.description.abstractThe Netherlands has several behavioural measures that can be issued for road traf-fic offences. The aim of these is to improve road safety and reduce the number of road traffic accident victims. In 2008, two versions of the Educational Measure Alcohol and traffic were introduced. The goal of these measures is to teach traffic offenders about the dangers of certain driving behaviour, in order to prevent them from reoffending. Besides these measures, between December 2011 and September 2014 the Alcohol Interlock programme was issued for more serious or repeat drink-driving offenders. This report presents research on the recidivism rates of those who participated in at least one of these measures between 2009 and 2013.
dc.description.abstractOm de verkeersveiligheid in Nederland te verbeteren en het aantal verkeersslachtoffers te reduceren, bestaan er in Nederland verschillende verkeersgedragsmaat-regelen. Zo werden in 2008 de Lichte Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer (LEMA) en de Educatieve Maatregel Gedrag en verkeer (EMG) in Nederland geïntroduceerd. Deze educatieve maatregelen zijn bedoeld om verkeersovertreders meer inzicht te geven in het gevaar van bepaalde gedragingen en om recidive te voorkomen. Daarnaast kon van december 2011 tot en met september 2014 in Nederland een Alcoholslotprogramma (ASP) worden opgelegd bij zwaardere of herhaaldelijke gevallen van rijden onder invloed. In deze studie worden de volgende onderzoeksvragen beantwoord: LEMA - Wat zijn de achtergrondkenmerken van: a Beginnende bestuurders die in de periode 2009-2013 een rijden-onder-invloed-delict pleegden en daarvoor een LEMA opgelegd kregen? b Ervaren bestuurders die in de periode 2012-2013 een rijden-onder-invloed-delict pleegden en daarvoor een LEMA opgelegd kregen? Wat is het recidivebeeld van: a Beginnende bestuurders die in de periode 2009-2013 een rijden-onder-invloed-delict pleegden en daarvoor een LEMA opgelegd kregen? b Ervaren bestuurders die in de periode 2012-2013 een rijden-onder-invloed-delict pleegden en daarvoor een LEMA opgelegd kregen? Hoe verhoudt het recidivebeeld van LEMA-deelnemers zich tot het recidivebeeld in de controlegroep? ASP - Wat zijn de achtergrondkenmerken van bestuurders die in de periode 2012-2013 een rijden-onder-invloeddelict pleegden en daarvoor een ASP opgelegd kregen? Wat is het recidivebeeld van bestuurders die in de periode 2012-2013 een rijden-onder-invloeddelict pleegden en daarvoor een ASP opgelegd kregen? EMG - Wat zijn de achtergrondkenmerken van bestuurders die in de periode 2009-2013 een EMG-gerelateerd delict pleegden en daarvoor een EMG opgelegd kregen? Wat is het recidivebeeld van bestuurders die in de periode 2009-2013 een EMG-gerelateerd delict pleegden en daarvoor een EMG opgelegd kregen? INHOUD: 1. Inleiding 2. Methode 3. Resultaten Lichte Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer 4. Resultaten Alcoholslotprogramma 5. Resultaten Educatieve Maatregel Gedrag en verkeer 6. Conclusie en discussie
dc.publisherWODC
dc.relation.ispartofseriesCahiers 2017-15
dc.subjectDaderkenmerk
dc.subjectDelinquenten
dc.subjectVerkeerscriminaliteit
dc.subjectVerkeersovertreding
dc.subjectRecidive
dc.subjectStelselmatige delinquenten
dc.subjectVerkeersgedrag
dc.subjectRijden onder invloed
dc.subjectAlcohol verkeer cursus
dc.subjectVerkeersveiligheidscursus
dc.titleRecidive na een educatieve maatregel voor verkeersovertreders of tijdens een Alcoholslotprogramma
dc.typerapport
dc.identifier.project1769G
refterms.dateFOA2021-01-20T08:53:30Z
html.description.abstractThe Netherlands has several behavioural measures that can be issued for road traf-fic offences. The aim of these is to improve road safety and reduce the number of road traffic accident victims. In 2008, two versions of the Educational Measure Alcohol and traffic were introduced. The goal of these measures is to teach traffic offenders about the dangers of certain driving behaviour, in order to prevent them from reoffending. Besides these measures, between December 2011 and September 2014 the Alcohol Interlock programme was issued for more serious or repeat drink-driving offenders. This report presents research on the recidivism rates of those who participated in at least one of these measures between 2009 and 2013.en_GB
html.description.abstractOm de verkeersveiligheid in Nederland te verbeteren en het aantal verkeersslachtoffers te reduceren, bestaan er in Nederland verschillende verkeersgedragsmaat-regelen. Zo werden in 2008 de Lichte Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer (LEMA) en de Educatieve Maatregel Gedrag en verkeer (EMG) in Nederland geïntroduceerd. Deze educatieve maatregelen zijn bedoeld om verkeersovertreders meer inzicht te geven in het gevaar van bepaalde gedragingen en om recidive te voorkomen. Daarnaast kon van december 2011 tot en met september 2014 in Nederland een Alcoholslotprogramma (ASP) worden opgelegd bij zwaardere of herhaaldelijke gevallen van rijden onder invloed. In deze studie worden de volgende onderzoeksvragen beantwoord: LEMA - Wat zijn de achtergrondkenmerken van: a Beginnende bestuurders die in de periode 2009-2013 een rijden-onder-invloed-delict pleegden en daarvoor een LEMA opgelegd kregen? b Ervaren bestuurders die in de periode 2012-2013 een rijden-onder-invloed-delict pleegden en daarvoor een LEMA opgelegd kregen? Wat is het recidivebeeld van: a Beginnende bestuurders die in de periode 2009-2013 een rijden-onder-invloed-delict pleegden en daarvoor een LEMA opgelegd kregen? b Ervaren bestuurders die in de periode 2012-2013 een rijden-onder-invloed-delict pleegden en daarvoor een LEMA opgelegd kregen? Hoe verhoudt het recidivebeeld van LEMA-deelnemers zich tot het recidivebeeld in de controlegroep? ASP - Wat zijn de achtergrondkenmerken van bestuurders die in de periode 2012-2013 een rijden-onder-invloeddelict pleegden en daarvoor een ASP opgelegd kregen? Wat is het recidivebeeld van bestuurders die in de periode 2012-2013 een rijden-onder-invloeddelict pleegden en daarvoor een ASP opgelegd kregen? EMG - Wat zijn de achtergrondkenmerken van bestuurders die in de periode 2009-2013 een EMG-gerelateerd delict pleegden en daarvoor een EMG opgelegd kregen? Wat is het recidivebeeld van bestuurders die in de periode 2009-2013 een EMG-gerelateerd delict pleegden en daarvoor een EMG opgelegd kregen? <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Inleiding 2. Methode 3. Resultaten Lichte Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer 4. Resultaten Alcoholslotprogramma 5. Resultaten Educatieve Maatregel Gedrag en verkeer 6. Conclusie en discussienl_NL
dc.identifier.tuduuid:b3ce1e06-b640-4ee3-95cf-3c1c4d899fca
dc.contributor.institutionWODC
dc.source.cityDen Haag


Files in this item

Thumbnail
Name:
Cahier_2017-15_Volledige_tekst ...
Size:
883.9Kb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
Cahier_2017-15_Samenvatting_17 ...
Size:
151.7Kb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
Cahier_2017-15_Summary_1769g_t ...
Size:
119.7Kb
Format:
PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record