Show simple item record

dc.contributor.authorVeen, H.C.J. van der
dc.contributor.authorHeuts, L.F.
dc.coverage.spatialNederland
dc.date.accessioned2021-01-20T08:53:30Z
dc.date.available2021-01-20T08:53:30Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12832/192
dc.description.abstractDutch policy to prevent and combat terrorist financing is based on the recommendations of the Financial Action Task Force (FATF) and EU directives and regulations. The FATF –an intergovernmental body set up by the G7 in 1989 – focuses on global prevention of money laundering, terrorist financing and other related threats to the integrity of the international financial system. The majority of the FATF's recommendations has been adopted into the fourth EU Anti-Money Laundering Directive, applicable to all EU member states. In short, Article 7 of this directive obliges EU member states to implement a risk-based policy against money laundering and terrorist financing and to establish a National Risk Assessment (NRA).The goal of this NRA is to identify the ten most significant risks relating to terrorist finan-cing in terms of their potential impact and to assess the ‘resilience’ of the policy instruments designed to prevent and combat terrorist financing. Resilience entails the functioning of policy instruments (including legislation), whereby the following is applicable: the greater the resilience, the more the risks are combatted. This initial NRA also describes a number of lessons learned that could be taken into account in the process of subsequent NRAs.
dc.description.abstractHet doel van deze eerste NRA is het in kaart brengen van de tien grootste risico’s op het terrein van terrorismefinanciering en de weerbaarheid van het beleidsinstrumentarium (wet- en regelgeving) gericht op de preventie en repressie van terrorisme-financiering. Deze eerste NRA focust zich op de analyse van de tien risico’s die door experts uit een longlist van dreigingen zijn geselecteerd omdat zij deze zien als de risico’s met de grootste potentiële impact. De NRA biedt een antwoord op de volgende onderzoeksvragen: Welke contextvariabelen maken Nederland kwetsbaar voor het optreden van terrorismefinanciering? Welke tien risico’s op het terrein van terrorismefinanciering kunnen – gezien de Nederlandse context – worden aangemerkt als de risico’s met de grootste potentiële impact? Welke risico’s zijn in Nederland nog niet gesignaleerd maar zouden in de toekomst actueel kunnen worden? Hoe kan hier nader zicht op worden verkregen? Welk beleidsinstrumentarium is in Nederland beschikbaar om de risico’s tegen te gaan? In welke mate mag van het beschikbare beleidsinstrumentarium worden verwacht dat ze de risico’s effectief tegengaan? Tegen welke van de risico’s zijn de Nederlandse beleidsinstrumenten ineffectief? Waarom is dat? Welke mogelijkheden bestaan om dit te herstellen? In hoeverre zijn deze mogelijkheden ook uitvoerbaar? Welke risico’s blijven bestaan na de inzet van het beleidsinstrumentarium? Wat is de ernst van de resterende risico’s als ze met elkaar vergeleken worden? Ten behoeve van de volgende NRA’s biedt deze eerste NRA ook een antwoord op de volgende onderzoeksvragen: Welke kwantitatieve data kunnen bij volgende NRA’s worden gebruikt om de risico’s op terrorismefinanciering in beeld te krijgen? Welke lessen/leerpunten zijn te benoemen voor volgende NRA’s? INHOUD: 1. Inleiding 2. Onderzoeksmethodiek 3. Wat maakt Nederland kwetsbaar voor terrorismefinanciering? 4. Risico’s op het terrein van terrorismefinanciering 5. Weerbaarheid van het beleidsinstrumentarium 6. Conclusies
dc.publisherWODC
dc.relation.ispartofseriesCahiers 2017-14
dc.subjectBestrijding
dc.subjectVeiligheid
dc.subjectTerroristische groepering
dc.subjectTerrorismebestrijding
dc.subjectTerrorisme
dc.subjectRisicoanalyse
dc.subjectPreventie
dc.subjectBeleidsinstrument
dc.subjectIllegaal banksysteem
dc.subjectEconomie
dc.subjectCriminaliteitsopbrengst
dc.subjectKwetsbaarheidsanalyse
dc.subjectOnderzoeksmethode
dc.subjectFinanciering
dc.titleNational Risk Assessment Terrorismefinanciering
dc.typerapport
dc.identifier.project2689E
refterms.dateFOA2021-01-20T08:53:30Z
html.description.abstractDutch policy to prevent and combat terrorist financing is based on the recommendations of the Financial Action Task Force (FATF) and EU directives and regulations. The FATF –an intergovernmental body set up by the G7 in 1989 – focuses on global prevention of money laundering, terrorist financing and other related threats to the integrity of the international financial system. The majority of the FATF's recommendations has been adopted into the fourth EU Anti-Money Laundering Directive, applicable to all EU member states. In short, Article 7 of this directive obliges EU member states to implement a risk-based policy against money laundering and terrorist financing and to establish a National Risk Assessment (NRA).The goal of this NRA is to identify the ten most significant risks relating to terrorist finan-cing in terms of their potential impact and to assess the ‘resilience’ of the policy instruments designed to prevent and combat terrorist financing. Resilience entails the functioning of policy instruments (including legislation), whereby the following is applicable: the greater the resilience, the more the risks are combatted. This initial NRA also describes a number of lessons learned that could be taken into account in the process of subsequent NRAs.en_GB
html.description.abstractHet doel van deze eerste NRA is het in kaart brengen van de tien grootste risico’s op het terrein van terrorismefinanciering en de weerbaarheid van het beleidsinstrumentarium (wet- en regelgeving) gericht op de preventie en repressie van terrorisme-financiering. Deze eerste NRA focust zich op de analyse van de tien risico’s die door experts uit een longlist van dreigingen zijn geselecteerd omdat zij deze zien als de risico’s met de grootste potentiële impact. De NRA biedt een antwoord op de volgende onderzoeksvragen: Welke contextvariabelen maken Nederland kwetsbaar voor het optreden van terrorismefinanciering? Welke tien risico’s op het terrein van terrorismefinanciering kunnen – gezien de Nederlandse context – worden aangemerkt als de risico’s met de grootste potentiële impact? Welke risico’s zijn in Nederland nog niet gesignaleerd maar zouden in de toekomst actueel kunnen worden? Hoe kan hier nader zicht op worden verkregen? Welk beleidsinstrumentarium is in Nederland beschikbaar om de risico’s tegen te gaan? In welke mate mag van het beschikbare beleidsinstrumentarium worden verwacht dat ze de risico’s effectief tegengaan? Tegen welke van de risico’s zijn de Nederlandse beleidsinstrumenten ineffectief? Waarom is dat? Welke mogelijkheden bestaan om dit te herstellen? In hoeverre zijn deze mogelijkheden ook uitvoerbaar? Welke risico’s blijven bestaan na de inzet van het beleidsinstrumentarium? Wat is de ernst van de resterende risico’s als ze met elkaar vergeleken worden? Ten behoeve van de volgende NRA’s biedt deze eerste NRA ook een antwoord op de volgende onderzoeksvragen: Welke kwantitatieve data kunnen bij volgende NRA’s worden gebruikt om de risico’s op terrorismefinanciering in beeld te krijgen? Welke lessen/leerpunten zijn te benoemen voor volgende NRA’s? <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Inleiding 2. Onderzoeksmethodiek 3. Wat maakt Nederland kwetsbaar voor terrorismefinanciering? 4. Risico’s op het terrein van terrorismefinanciering 5. Weerbaarheid van het beleidsinstrumentarium 6. Conclusiesnl_NL
dc.identifier.tuduuid:24990c86-4441-40bb-a19c-8c728a82e25f
dc.contributor.institutionWODC
dc.source.cityDen Haag
dc.title.englishNational Risk Assessment on Terrorist Financing (full text only available in Dutch)


Files in this item

Thumbnail
Name:
Cahier_2017-14_2689e_Volledige ...
Size:
985.7Kb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
Cahier_2017-14_2689e_Samenvatt ...
Size:
135.3Kb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
Cahier_2017-14_2689e_Summary_t ...
Size:
205.7Kb
Format:
PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record