National Risk Assessment Terrorismefinanciering
dc.contributor.author | Veen, H.C.J. van der | |
dc.contributor.author | Heuts, L.F. | |
dc.coverage.spatial | Nederland | |
dc.date.accessioned | 2021-01-20T08:53:30Z | |
dc.date.available | 2021-01-20T08:53:30Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12832/192 | |
dc.description.abstract | Dutch policy to prevent and combat terrorist financing is based on the recommendations of the Financial Action Task Force (FATF) and EU directives and regulations. The FATF –an intergovernmental body set up by the G7 in 1989 – focuses on global prevention of money laundering, terrorist financing and other related threats to the integrity of the international financial system. The majority of the FATF's recommendations has been adopted into the fourth EU Anti-Money Laundering Directive, applicable to all EU member states. In short, Article 7 of this directive obliges EU member states to implement a risk-based policy against money laundering and terrorist financing and to establish a National Risk Assessment (NRA).The goal of this NRA is to identify the ten most significant risks relating to terrorist finan-cing in terms of their potential impact and to assess the ‘resilience’ of the policy instruments designed to prevent and combat terrorist financing. Resilience entails the functioning of policy instruments (including legislation), whereby the following is applicable: the greater the resilience, the more the risks are combatted. This initial NRA also describes a number of lessons learned that could be taken into account in the process of subsequent NRAs. | |
dc.description.abstract | Het doel van deze eerste NRA is het in kaart brengen van de tien grootste risico’s op het terrein van terrorismefinanciering en de weerbaarheid van het beleidsinstrumentarium (wet- en regelgeving) gericht op de preventie en repressie van terrorisme-financiering. Deze eerste NRA focust zich op de analyse van de tien risico’s die door experts uit een longlist van dreigingen zijn geselecteerd omdat zij deze zien als de risico’s met de grootste potentiële impact. De NRA biedt een antwoord op de volgende onderzoeksvragen: Welke contextvariabelen maken Nederland kwetsbaar voor het optreden van terrorismefinanciering? Welke tien risico’s op het terrein van terrorismefinanciering kunnen – gezien de Nederlandse context – worden aangemerkt als de risico’s met de grootste potentiële impact? Welke risico’s zijn in Nederland nog niet gesignaleerd maar zouden in de toekomst actueel kunnen worden? Hoe kan hier nader zicht op worden verkregen? Welk beleidsinstrumentarium is in Nederland beschikbaar om de risico’s tegen te gaan? In welke mate mag van het beschikbare beleidsinstrumentarium worden verwacht dat ze de risico’s effectief tegengaan? Tegen welke van de risico’s zijn de Nederlandse beleidsinstrumenten ineffectief? Waarom is dat? Welke mogelijkheden bestaan om dit te herstellen? In hoeverre zijn deze mogelijkheden ook uitvoerbaar? Welke risico’s blijven bestaan na de inzet van het beleidsinstrumentarium? Wat is de ernst van de resterende risico’s als ze met elkaar vergeleken worden? Ten behoeve van de volgende NRA’s biedt deze eerste NRA ook een antwoord op de volgende onderzoeksvragen: Welke kwantitatieve data kunnen bij volgende NRA’s worden gebruikt om de risico’s op terrorismefinanciering in beeld te krijgen? Welke lessen/leerpunten zijn te benoemen voor volgende NRA’s? INHOUD: 1. Inleiding 2. Onderzoeksmethodiek 3. Wat maakt Nederland kwetsbaar voor terrorismefinanciering? 4. Risico’s op het terrein van terrorismefinanciering 5. Weerbaarheid van het beleidsinstrumentarium 6. Conclusies | |
dc.publisher | WODC | |
dc.relation.ispartofseries | Cahiers 2017-14 | |
dc.subject | Bestrijding | |
dc.subject | Veiligheid | |
dc.subject | Terroristische groepering | |
dc.subject | Terrorismebestrijding | |
dc.subject | Terrorisme | |
dc.subject | Risicoanalyse | |
dc.subject | Preventie | |
dc.subject | Beleidsinstrument | |
dc.subject | Illegaal banksysteem | |
dc.subject | Economie | |
dc.subject | Criminaliteitsopbrengst | |
dc.subject | Kwetsbaarheidsanalyse | |
dc.subject | Onderzoeksmethode | |
dc.subject | Financiering | |
dc.title | National Risk Assessment Terrorismefinanciering | |
dc.type | rapport | |
dc.identifier.project | 2689E | |
refterms.dateFOA | 2021-01-20T08:53:30Z | |
html.description.abstract | Dutch policy to prevent and combat terrorist financing is based on the recommendations of the Financial Action Task Force (FATF) and EU directives and regulations. The FATF –an intergovernmental body set up by the G7 in 1989 – focuses on global prevention of money laundering, terrorist financing and other related threats to the integrity of the international financial system. The majority of the FATF's recommendations has been adopted into the fourth EU Anti-Money Laundering Directive, applicable to all EU member states. In short, Article 7 of this directive obliges EU member states to implement a risk-based policy against money laundering and terrorist financing and to establish a National Risk Assessment (NRA).The goal of this NRA is to identify the ten most significant risks relating to terrorist finan-cing in terms of their potential impact and to assess the ‘resilience’ of the policy instruments designed to prevent and combat terrorist financing. Resilience entails the functioning of policy instruments (including legislation), whereby the following is applicable: the greater the resilience, the more the risks are combatted. This initial NRA also describes a number of lessons learned that could be taken into account in the process of subsequent NRAs. | en_GB |
html.description.abstract | Het doel van deze eerste NRA is het in kaart brengen van de tien grootste risico’s op het terrein van terrorismefinanciering en de weerbaarheid van het beleidsinstrumentarium (wet- en regelgeving) gericht op de preventie en repressie van terrorisme-financiering. Deze eerste NRA focust zich op de analyse van de tien risico’s die door experts uit een longlist van dreigingen zijn geselecteerd omdat zij deze zien als de risico’s met de grootste potentiële impact. De NRA biedt een antwoord op de volgende onderzoeksvragen: Welke contextvariabelen maken Nederland kwetsbaar voor het optreden van terrorismefinanciering? Welke tien risico’s op het terrein van terrorismefinanciering kunnen – gezien de Nederlandse context – worden aangemerkt als de risico’s met de grootste potentiële impact? Welke risico’s zijn in Nederland nog niet gesignaleerd maar zouden in de toekomst actueel kunnen worden? Hoe kan hier nader zicht op worden verkregen? Welk beleidsinstrumentarium is in Nederland beschikbaar om de risico’s tegen te gaan? In welke mate mag van het beschikbare beleidsinstrumentarium worden verwacht dat ze de risico’s effectief tegengaan? Tegen welke van de risico’s zijn de Nederlandse beleidsinstrumenten ineffectief? Waarom is dat? Welke mogelijkheden bestaan om dit te herstellen? In hoeverre zijn deze mogelijkheden ook uitvoerbaar? Welke risico’s blijven bestaan na de inzet van het beleidsinstrumentarium? Wat is de ernst van de resterende risico’s als ze met elkaar vergeleken worden? Ten behoeve van de volgende NRA’s biedt deze eerste NRA ook een antwoord op de volgende onderzoeksvragen: Welke kwantitatieve data kunnen bij volgende NRA’s worden gebruikt om de risico’s op terrorismefinanciering in beeld te krijgen? Welke lessen/leerpunten zijn te benoemen voor volgende NRA’s? <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Inleiding 2. Onderzoeksmethodiek 3. Wat maakt Nederland kwetsbaar voor terrorismefinanciering? 4. Risico’s op het terrein van terrorismefinanciering 5. Weerbaarheid van het beleidsinstrumentarium 6. Conclusies | nl_NL |
dc.identifier.tud | uuid:24990c86-4441-40bb-a19c-8c728a82e25f | |
dc.contributor.institution | WODC | |
dc.source.city | Den Haag | |
dc.title.english | National Risk Assessment on Terrorist Financing (full text only available in Dutch) |