Show simple item record

dc.contributor.authorNassau, C.S. van
dc.coverage.spatialNederland
dc.date.accessioned2021-01-20T08:53:29Z
dc.date.available2021-01-20T08:53:29Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12832/188
dc.description.abstractDe manifestatie van het salafisme zorgt voor een aanhoudend maatschappelijk en politiek debat, in Nederland en daarbuiten. Het kabinet heeft daarbij haar zorg uit-gesproken ‘over die personen en die organisaties die vanuit bepaalde salafistische leerstellingen aanzetten tot haat, onverdraagzaamheid en afzondering en die de vrijheid van anderen proberen in te perken.’ Hoewel niet bekend is hoeveel salafis-ten (en salafistische moskeeën) Nederland telt, wijzen verschillende bronnen op een groeiende invloed van het salafisme.Doel van dit onderzoek is nader inzicht te bieden in de wijze waarop salafistische moskeeorganisaties groeiende bezoekersaantallen in de hand werken. Hiertoe is van een viertal factoren onderzocht of ze salafistische moskeeorganisaties een com-petitief voordeel bieden. Deze factoren volgen uit de sociologische en economische (marktgeoriënteerde) literatuur die verschillende verklaringen biedt voor de groei van religieuze organisaties.Het onderzoek bouwt voort op het eerder door de Universiteit van Amsterdam (UvA) en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) uitgevoerde onderzoek 'Salafisme in Nederland. Aard, omvang en dreiging' (Roex et al., 2010). INHOUD: 1. Inleiding 2. Religieuze markt en competitieve voordelen 3. Nederlandse markt voor islamitische geloofsinvullingen 4. Opzet onderzoek 5. Competitieve voordelen salafistische moskeeorganisaties 6. Conclusie
dc.publisherWODC
dc.relation.ispartofseriesCahiers 2017-10
dc.subjectSociaal-economische omstandigheden
dc.subjectDigitale informatievoorziening
dc.subjectImams
dc.subjectGroepsrelatie
dc.subjectIslam
dc.subjectSalafisme
dc.subjectInternet
dc.subjectSociale media
dc.subjectNetwerk
dc.subjectRadicalisering
dc.subjectDiscriminatie
dc.titleSalafistische moskeeorganisaties in Nederland
dc.title.alternativeMarkt en competitieve voordelen nader onderzocht
dc.typerapport
dc.identifier.project2739
refterms.dateFOA2021-01-20T08:53:29Z
html.description.abstractDe manifestatie van het salafisme zorgt voor een aanhoudend maatschappelijk en politiek debat, in Nederland en daarbuiten. Het kabinet heeft daarbij haar zorg uit-gesproken ‘over die personen en die organisaties die vanuit bepaalde salafistische leerstellingen aanzetten tot haat, onverdraagzaamheid en afzondering en die de vrijheid van anderen proberen in te perken.’ Hoewel niet bekend is hoeveel salafis-ten (en salafistische moskeeën) Nederland telt, wijzen verschillende bronnen op een groeiende invloed van het salafisme.Doel van dit onderzoek is nader inzicht te bieden in de wijze waarop salafistische moskeeorganisaties groeiende bezoekersaantallen in de hand werken. Hiertoe is van een viertal factoren onderzocht of ze salafistische moskeeorganisaties een com-petitief voordeel bieden. Deze factoren volgen uit de sociologische en economische (marktgeoriënteerde) literatuur die verschillende verklaringen biedt voor de groei van religieuze organisaties.Het onderzoek bouwt voort op het eerder door de Universiteit van Amsterdam (UvA) en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) uitgevoerde onderzoek 'Salafisme in Nederland. Aard, omvang en dreiging' (Roex et al., 2010). <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Inleiding 2. Religieuze markt en competitieve voordelen 3. Nederlandse markt voor islamitische geloofsinvullingen 4. Opzet onderzoek 5. Competitieve voordelen salafistische moskeeorganisaties 6. Conclusienl_NL
dc.identifier.tuduuid:52e1395e-5ba6-43e5-a51b-88cf0dd3512d
dc.contributor.institutionWODC
dc.source.cityDen Haag


Files in this item

Thumbnail
Name:
Cahier_2017-10_Volledige_tekst ...
Size:
738.5Kb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
Cahier_2017-10_2739_Samenvatti ...
Size:
122.9Kb
Format:
PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record