Procesevaluatie Leren van Delict
dc.contributor.author | Abraham, M. | |
dc.contributor.author | Buysse, W. | |
dc.coverage.spatial | Nederland | |
dc.date.accessioned | 2021-01-22T13:11:18Z | |
dc.date.available | 2021-01-22T13:11:18Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12832/1879 | |
dc.description.abstract | Leren van Delict (Learning from an Offence) is a cognitive-behavioural intervention that focuses on young people between 14 and 23 years who have been convicted for a serious violent offence and reside in a youth detention centre. The goal is to prevent young people from committing (violent) offences again. The training course is individual and subdivided into three phases. In phase 1, an offence analysis is carried out; phase 2 concentrates on changes in behaviour based on the results from phase 1, and phase 3 consists of refresher sessions from phase 2 if changes occur in the young person’s situation. | |
dc.description.abstract | Het hoofddoel van Leren van Delict is voorkomen dat jongeren tussen 14 en 23 jaar die veroordeeld zijn voor een ernstig gewelddelict en in een JJI verblijven, opnieuw gewelddadige delicten plegen. De training richt zich primair op het verminderen van de kans op gewelddadige recidive, het verminderen van de kans op het plegen van andersoortige (niet-gewelddadige) delicten en het verminderen van betrokkenheid van de jongeren bij (gewelddadige) incidenten tijdens zijn verblijf in de inrichting. Leren van Delict is in december 2009 volledig erkend door de Erkenningscommissie Gedragsinterventies Justitie. De status 'erkend' is geldig voor een periode van vijf jaar. Intussen moet een proces- en effectevaluatie plaatsvinden. Hierna dient het programma opnieuw aan de Erkenningscommissie Gedragsinterventies Justitie te worden voorgelegd ter beoordeling van de gebleken effectiviteit. Deze procesevaluatie vindt voorafgaand aan de effectevaluatie plaats, om te bestuderen of Leren van Delict wordt uitgevoerd zoals beschreven in de handleidingen. INHOUD: 1. Inleiding 2. Leren van Delict in theorie 3. Doelgroep 4. De interventie in de praktijk 5. Uitvoerders van de interventie 6. Organisatie 7. Doeltreffendheidsonderzoek 8. Conclusies en discussie | |
dc.publisher | DSP-groep | |
dc.relation.ispartofseries | WODC Rapport 1981 | |
dc.subject | Behandeling | |
dc.subject | Delinquent gedrag | |
dc.subject | Evaluatieonderzoek | |
dc.subject | Gedragstherapie | |
dc.subject | Psychotherapie | |
dc.subject | Jeugdige gedetineerden | |
dc.subject | Gedragsinterventie | |
dc.subject | Jeugdige delinquenten | |
dc.subject | Recidive | |
dc.subject | Gewelddelict | |
dc.title | Procesevaluatie Leren van Delict | |
dc.type | rapport | |
dc.identifier.project | 1981 | |
refterms.dateFOA | 2021-01-22T13:11:18Z | |
html.description.abstract | Leren van Delict (Learning from an Offence) is a cognitive-behavioural intervention that focuses on young people between 14 and 23 years who have been convicted for a serious violent offence and reside in a youth detention centre. The goal is to prevent young people from committing (violent) offences again. The training course is individual and subdivided into three phases. In phase 1, an offence analysis is carried out; phase 2 concentrates on changes in behaviour based on the results from phase 1, and phase 3 consists of refresher sessions from phase 2 if changes occur in the young person’s situation. | en_GB |
html.description.abstract | Het hoofddoel van Leren van Delict is voorkomen dat jongeren tussen 14 en 23 jaar die veroordeeld zijn voor een ernstig gewelddelict en in een JJI verblijven, opnieuw gewelddadige delicten plegen. De training richt zich primair op het verminderen van de kans op gewelddadige recidive, het verminderen van de kans op het plegen van andersoortige (niet-gewelddadige) delicten en het verminderen van betrokkenheid van de jongeren bij (gewelddadige) incidenten tijdens zijn verblijf in de inrichting. Leren van Delict is in december 2009 volledig erkend door de Erkenningscommissie Gedragsinterventies Justitie. De status 'erkend' is geldig voor een periode van vijf jaar. Intussen moet een proces- en effectevaluatie plaatsvinden. Hierna dient het programma opnieuw aan de Erkenningscommissie Gedragsinterventies Justitie te worden voorgelegd ter beoordeling van de gebleken effectiviteit. Deze procesevaluatie vindt voorafgaand aan de effectevaluatie plaats, om te bestuderen of Leren van Delict wordt uitgevoerd zoals beschreven in de handleidingen. <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Inleiding 2. Leren van Delict in theorie 3. Doelgroep 4. De interventie in de praktijk 5. Uitvoerders van de interventie 6. Organisatie 7. Doeltreffendheidsonderzoek 8. Conclusies en discussie | nl_NL |
dc.identifier.tud | uuid:83ad99c6-1775-4be4-9a9b-d9ee08c54004 | |
dc.contributor.institution | DSP-groep | |
dc.contributor.institution | WODC | |
dc.source.city | Amsterdam |