Show simple item record

dc.contributor.authorEshuis, R.J.J.
dc.contributor.authorGeurts, T.
dc.coverage.spatialNederland
dc.date.accessioned2021-01-20T08:53:28Z
dc.date.available2021-01-20T08:53:28Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12832/178
dc.description.abstractThis report discusses a research study, evaluating a measure introduced in 2011 that targets the handling of civil commercial cases in the Dutch Court system. In July 2011, the small claims limit for civil commercial cases in the Dutch court system was raised from € 5,000 to € 25,000. Before July 2011, commercial cases with a financial value of >€ 5,000 to ≤€ 25,000 were handled in the first instance by the civil sections of courts. In that setting, parties were obliged to hire a lawyer. Since 1 July 2011, these cases have been placed under the jurisdiction of ‘kanton’ judges, who handle the smaller cases. This marked a change in the parties’ obligations, the procedural rules, and the section of the court that handles the cases.The evaluation of this measure focused on its consequences for access to the courts, and on the (perceived) quality of services of legal representatives in the old and the new situation.
dc.description.abstractOp 1 juli 2011 werden enkele belangrijke veranderingen van kracht in de competentieverdeling tussen de sectoren kanton en civiel van de rechtbanken in eerste aanleg. Voor civiele handelszaken werd de financiële grens voor behandeling door de kantonrechter opgetrokken van € 5.000 naar € 25.000. Voor consumentengeschillen ging de grens nog verder omhoog, naar € 40.000. Het directe resultaat is dat een deel van de zaken die voorheen door de civiele sector van de rechtbank werd behandeld, onder de hoede van de kantonrechter kwam. Doel van de competentiewijziging is om kantonrechtspraak – als toegankelijke, snelle, goedkope manier van rechtspraak - in meer zaken dan thans voor de burger beschikbaar te maken. Ten behoeve van de evaluatie van de competentiegrensverhoging heeft er een voormeting plaatsgevonden (Evaluatie Competentiegrensverhoging 2011: rapportage voormeting - zie link bij: Meer informatie). Het voorliggende rapport doet verslag van een onderzoek dat die competentiegrensverhoging evalueert. Die evaluatie omvat een voor- en nameting en inzet van uiteenlopende onderzoeksmethoden en –instrumenten om de verschillende aspecten van de competentiegrensverhoging te onderzoeken. Bijzonder is de aandacht die is geschonken aan het meten van de kwaliteit van de dienstverlening aan rechtzoekenden door verschillende soorten gemachtigden, zoals advocaten, deurwaarders en rechtsbijstandsverzekeraars. De kwaliteit van inleidende processtukken en het optreden van gemachtigden ter zitting is beoordeeld via zogenoemde peer ratings, waarbij de juridische professionals het werk van beroepsgenoten beoordelen. Parallel werden oordelen van de rechtzoekenden verzameld, over hun tevredenheid met de dienstverlening en de ervaren rechtvaardigheid van de procedure. INHOUD: 1. Inleiding 2. De instroom van zaken in het competentiegrenssegment 3. De gerechtelijke procedure voor- en na de competentiegrensverhoging 4. Kwaliteit van rechtshulp en ervaringen van rechtzoekenden 5. Andere onderwerpen 6. Conclusies en discussie
dc.publisherWODC
dc.relation.ispartofseriesCahiers 2016-14
dc.subjectEffectiviteit en efficiency
dc.subjectKwaliteitszorg
dc.subjectAdvocaten
dc.subjectTevredenheidsonderzoek
dc.subjectRechtshulp
dc.subjectKort geding
dc.subjectProcedure
dc.subjectConsumentenkrediet
dc.subjectRechterlijke competentie
dc.subjectBurgerlijk procesrecht
dc.subjectConsumentenkoop
dc.subjectKantongerecht
dc.subjectKantonrechters
dc.subjectKosten
dc.subjectSnelheid van berechting
dc.subjectEvaluatie van wetgeving
dc.titleLagere drempels voor rechtzoekenden
dc.title.alternativeEvaluatie van de Verhoging van de Competentiegrens in 2011
dc.typerapport
dc.identifier.project2445
refterms.dateFOA2021-01-20T08:53:28Z
html.description.abstractThis report discusses a research study, evaluating a measure introduced in 2011 that targets the handling of civil commercial cases in the Dutch Court system. In July 2011, the small claims limit for civil commercial cases in the Dutch court system was raised from € 5,000 to € 25,000. Before July 2011, commercial cases with a financial value of >€ 5,000 to ≤€ 25,000 were handled in the first instance by the civil sections of courts. In that setting, parties were obliged to hire a lawyer. Since 1 July 2011, these cases have been placed under the jurisdiction of ‘kanton’ judges, who handle the smaller cases. This marked a change in the parties’ obligations, the procedural rules, and the section of the court that handles the cases.The evaluation of this measure focused on its consequences for access to the courts, and on the (perceived) quality of services of legal representatives in the old and the new situation.en_GB
html.description.abstractOp 1 juli 2011 werden enkele belangrijke veranderingen van kracht in de competentieverdeling tussen de sectoren kanton en civiel van de rechtbanken in eerste aanleg. Voor civiele handelszaken werd de financiële grens voor behandeling door de kantonrechter opgetrokken van € 5.000 naar € 25.000. Voor consumentengeschillen ging de grens nog verder omhoog, naar € 40.000. Het directe resultaat is dat een deel van de zaken die voorheen door de civiele sector van de rechtbank werd behandeld, onder de hoede van de kantonrechter kwam. Doel van de competentiewijziging is om kantonrechtspraak – als toegankelijke, snelle, goedkope manier van rechtspraak - in meer zaken dan thans voor de burger beschikbaar te maken. Ten behoeve van de evaluatie van de competentiegrensverhoging heeft er een voormeting plaatsgevonden (Evaluatie Competentiegrensverhoging 2011: rapportage voormeting - zie link bij: Meer informatie). Het voorliggende rapport doet verslag van een onderzoek dat die competentiegrensverhoging evalueert. Die evaluatie omvat een voor- en nameting en inzet van uiteenlopende onderzoeksmethoden en –instrumenten om de verschillende aspecten van de competentiegrensverhoging te onderzoeken. Bijzonder is de aandacht die is geschonken aan het meten van de kwaliteit van de dienstverlening aan rechtzoekenden door verschillende soorten gemachtigden, zoals advocaten, deurwaarders en rechtsbijstandsverzekeraars. De kwaliteit van inleidende processtukken en het optreden van gemachtigden ter zitting is beoordeeld via zogenoemde peer ratings, waarbij de juridische professionals het werk van beroepsgenoten beoordelen. Parallel werden oordelen van de rechtzoekenden verzameld, over hun tevredenheid met de dienstverlening en de ervaren rechtvaardigheid van de procedure. <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Inleiding 2. De instroom van zaken in het competentiegrenssegment 3. De gerechtelijke procedure voor- en na de competentiegrensverhoging 4. Kwaliteit van rechtshulp en ervaringen van rechtzoekenden 5. Andere onderwerpen 6. Conclusies en discussienl_NL
dc.identifier.tuduuid:78bbe6f9-c7aa-4e98-88d3-cc13b605d707
dc.contributor.institutionWODC
dc.source.cityDen Haag


Files in this item

Thumbnail
Name:
Cahier_2016-14_Volledige_tekst ...
Size:
2.234Mb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
Cahier_2016-14_Samenvatting_tc ...
Size:
102.4Kb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
Cahier_2016-14_Summary_tcm28-2 ...
Size:
207.5Kb
Format:
PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record