Show simple item record

dc.contributor.authorBoom, W.H. van
dc.contributor.authorFaure, M.G.
dc.contributor.authorHuls, N.J.
dc.contributor.authorPhilipsen, N.J.
dc.coverage.spatialNederland
dc.date.accessioned2021-01-22T13:10:47Z
dc.date.available2021-01-22T13:10:47Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12832/1656
dc.description.abstractThis pilot study aims at providing an insight into the various ways in which non legislative instruments of regulation work, how they are instituted, how they are enforced and complied with, and to what extent they can serve as an alternative to the legislative instruments commonly used by policymakers.
dc.description.abstractDeze studie heeft als doel om nader inzicht te verschaffen in de manier waarop niet-wettelijke reguleringsinstrumenten feitelijk werken. De pilotstudy beperkt zich tot één specifieke vorm van maatschappelijke reguleringsinstrumenten, namelijk zelfregulering door middel van gedragscodes in het veld van ‘reclame en handelspraktijken’. Het doel is vooral de verkenning van een probleemgebied van de regulering van reclame, marketing en de handelspraktijken rondom te afzet van goederen en diensten. Het gaat om drie concrete gebieden: gedragscodes op het gebied van alcohol, telemarketing en consumentenkrediet. De aanleiding voor deze studie werd gevonden in de algemene vraag: “Hoe werken maatschappelijke reguleringsinstrumenten en onder welke voorwaarden is sprake van een adequaat alternatief voor regelgeving vanwege de overheid?” Vooropgesteld werd daarbij dat de volgende vier ijkpunten relevant zijn: Mate van bereiking van het beleidsdoelLegitimiteit, representativiteit en ‘accountability’Binding aan het resultaatToezicht op naleving
dc.publisherRotterdams Institute of Private Law
dc.relation.ispartofseriesWODC Rapport 1535
dc.subjectConsumentenkrediet
dc.subjectWet- en regelgeving
dc.subjectWetgevingskwaliteitsbeleid
dc.subjectZelfregulering
dc.subjectReclame
dc.subjectAlcoholgebruik
dc.subjectConsumentenbescherming
dc.subjectRegeldruk
dc.subjectTelecommunicatie
dc.subjectTelemarketing
dc.titlePilotstudy Maatschappelijke Reguleringsinstrumenten
dc.title.alternativeHandelspraktijken, reclame en zelfregulering
dc.typerapport
dc.identifier.project1535
refterms.dateFOA2021-01-22T13:10:47Z
html.description.abstractThis pilot study aims at providing an insight into the various ways in which non legislative instruments of regulation work, how they are instituted, how they are enforced and complied with, and to what extent they can serve as an alternative to the legislative instruments commonly used by policymakers.en_GB
html.description.abstractDeze studie heeft als doel om nader inzicht te verschaffen in de manier waarop niet-wettelijke reguleringsinstrumenten feitelijk werken. De pilotstudy beperkt zich tot één specifieke vorm van maatschappelijke reguleringsinstrumenten, namelijk zelfregulering door middel van gedragscodes in het veld van ‘reclame en handelspraktijken’. Het doel is vooral de verkenning van een probleemgebied van de regulering van reclame, marketing en de handelspraktijken rondom te afzet van goederen en diensten. Het gaat om drie concrete gebieden: gedragscodes op het gebied van alcohol, telemarketing en consumentenkrediet. De aanleiding voor deze studie werd gevonden in de algemene vraag: “Hoe werken maatschappelijke reguleringsinstrumenten en onder welke voorwaarden is sprake van een adequaat alternatief voor regelgeving vanwege de overheid?” Vooropgesteld werd daarbij dat de volgende vier ijkpunten relevant zijn: Mate van bereiking van het beleidsdoelLegitimiteit, representativiteit en ‘accountability’Binding aan het resultaatToezicht op nalevingnl_NL
dc.identifier.tuduuid:6e96c6bc-9a2b-47f6-b27f-ead86086ac53
dc.contributor.institutionWODC
dc.contributor.institutionErasmus Universiteit, Rotterdam Institute of Private Law
dc.source.cityRotterdam
dc.source.cityMaastricht


Files in this item

Thumbnail
Name:
samenvatting_tcm28-69632.pdf
Size:
185.2Kb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
volledige-tekst_tcm28-69633.pdf
Size:
1.135Mb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
summary_tcm28-69634.pdf
Size:
245.0Kb
Format:
PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record