Meten met twee maten?
dc.contributor.author | Rekers-Mombarg, L.T.M. | |
dc.contributor.author | Harms, G.J. | |
dc.coverage.spatial | Nederland | |
dc.date.accessioned | 2021-01-22T13:10:39Z | |
dc.date.available | 2021-01-22T13:10:39Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.citation | ISBN:978-90-6690--075-2 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12832/1593 | |
dc.description.abstract | In recent onderzoek zijn verontrustende bevindingen over de eindexamenresultaten VO van allochtone leerlingen gepresenteerd. Op basis van schoolgemiddelde cijfers voor alle vakken samen werd geconcludeerd dat allochtone leerlingen op het schoolgedeelte van het eindexamen (SE) niet veel slechtere resultaten behalen dan autochtone leerlingen, maar wel op het centrale deel (eerste zitting van het centraal examen, CE1). Dit heeft tot gevolg dat het verschil in cijfer tussen schoolgedeelte en het centrale deel op het eindexamen - de discrepantie - voor allochtone leerlingen aanzienlijk groter is dan voor autochtone leerlingen. Dit onderzoek wil het probleem nader in kaart brengen en verklaren door met behulp van recente examencijfers per vak van individuele leerlingen een aantal vragen te beantwoorden. | |
dc.publisher | GION, Gronings Instituut voor Onderzoek van Onderwijs, RU Groningen | |
dc.relation.ispartofseries | WODC Rapport 1390 | |
dc.subject | Scholieren | |
dc.subject | Onderwijs | |
dc.subject | Integratie | |
dc.subject | Allochtone jeugdigen | |
dc.subject | Schoolprestatie | |
dc.title | Meten met twee maten? | |
dc.title.alternative | De discrepantie tussen de cijfers op het schoolexamen en het centraal examen VO van allochtone leerlingen | |
dc.type | rapport | |
dc.identifier.project | 1390 | |
refterms.dateFOA | 2021-01-22T13:10:39Z | |
html.description.abstract | In recent onderzoek zijn verontrustende bevindingen over de eindexamenresultaten VO van allochtone leerlingen gepresenteerd. Op basis van schoolgemiddelde cijfers voor alle vakken samen werd geconcludeerd dat allochtone leerlingen op het schoolgedeelte van het eindexamen (SE) niet veel slechtere resultaten behalen dan autochtone leerlingen, maar wel op het centrale deel (eerste zitting van het centraal examen, CE1). Dit heeft tot gevolg dat het verschil in cijfer tussen schoolgedeelte en het centrale deel op het eindexamen - de discrepantie - voor allochtone leerlingen aanzienlijk groter is dan voor autochtone leerlingen. Dit onderzoek wil het probleem nader in kaart brengen en verklaren door met behulp van recente examencijfers per vak van individuele leerlingen een aantal vragen te beantwoorden. | nl_NL |
dc.identifier.tud | uuid:f349af8b-bd7e-49e7-bf8a-79239d4954e5 | |
dc.contributor.institution | WODC | |
dc.contributor.institution | Rijksuniversiteit Groningen, GION | |
dc.source.city | Groningen |