Show simple item record

dc.contributor.authorRekers-Mombarg, L.T.M.
dc.contributor.authorHarms, G.J.
dc.coverage.spatialNederland
dc.date.accessioned2021-01-22T13:10:39Z
dc.date.available2021-01-22T13:10:39Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.citationISBN:978-90-6690--075-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12832/1593
dc.description.abstractIn recent onderzoek zijn verontrustende bevindingen over de eindexamenresultaten VO van allochtone leerlingen gepresenteerd. Op basis van schoolgemiddelde cijfers voor alle vakken samen werd geconcludeerd dat allochtone leerlingen op het schoolgedeelte van het eindexamen (SE) niet veel slechtere resultaten behalen dan autochtone leerlingen, maar wel op het centrale deel (eerste zitting van het centraal examen, CE1). Dit heeft tot gevolg dat het verschil in cijfer tussen schoolgedeelte en het centrale deel op het eindexamen - de discrepantie - voor allochtone leerlingen aanzienlijk groter is dan voor autochtone leerlingen. Dit onderzoek wil het probleem nader in kaart brengen en verklaren door met behulp van recente examencijfers per vak van individuele leerlingen een aantal vragen te beantwoorden.
dc.publisherGION, Gronings Instituut voor Onderzoek van Onderwijs, RU Groningen
dc.relation.ispartofseriesWODC Rapport 1390
dc.subjectScholieren
dc.subjectOnderwijs
dc.subjectIntegratie
dc.subjectAllochtone jeugdigen
dc.subjectSchoolprestatie
dc.titleMeten met twee maten?
dc.title.alternativeDe discrepantie tussen de cijfers op het schoolexamen en het centraal examen VO van allochtone leerlingen
dc.typerapport
dc.identifier.project1390
refterms.dateFOA2021-01-22T13:10:39Z
html.description.abstractIn recent onderzoek zijn verontrustende bevindingen over de eindexamenresultaten VO van allochtone leerlingen gepresenteerd. Op basis van schoolgemiddelde cijfers voor alle vakken samen werd geconcludeerd dat allochtone leerlingen op het schoolgedeelte van het eindexamen (SE) niet veel slechtere resultaten behalen dan autochtone leerlingen, maar wel op het centrale deel (eerste zitting van het centraal examen, CE1). Dit heeft tot gevolg dat het verschil in cijfer tussen schoolgedeelte en het centrale deel op het eindexamen - de discrepantie - voor allochtone leerlingen aanzienlijk groter is dan voor autochtone leerlingen. Dit onderzoek wil het probleem nader in kaart brengen en verklaren door met behulp van recente examencijfers per vak van individuele leerlingen een aantal vragen te beantwoorden.nl_NL
dc.identifier.tuduuid:f349af8b-bd7e-49e7-bf8a-79239d4954e5
dc.contributor.institutionWODC
dc.contributor.institutionRijksuniversiteit Groningen, GION
dc.source.cityGroningen


Files in this item

Thumbnail
Name:
1390-samenvatting_tcm28-69063.pdf
Size:
49.66Kb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
1390-summary_tcm28-69064.pdf
Size:
46.49Kb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
1390-volledige-tekst_tcm28-690 ...
Size:
711.9Kb
Format:
PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record