Tarifering bij bestuurlijke en strafrechtelijke boetes
dc.contributor.author | Hauten, M. van den | |
dc.contributor.author | Heldeweg, M. | |
dc.contributor.author | Harmsen, M. | |
dc.contributor.author | Aarts, L. | |
dc.coverage.spatial | Nederland | |
dc.date.accessioned | 2021-01-22T13:10:33Z | |
dc.date.available | 2021-01-22T13:10:33Z | |
dc.date.issued | 2006 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12832/1548 | |
dc.description.abstract | Bestuurlijke boetes en strafrechtelijke boetes worden vanuit verschillende rationaliteiten bepaald. Omdat er signalen zijn ontvangen dat het evenwicht tussen strafrechtelijke en bestuurlijke boetetarieven verstoord is, is er behoefte aan een kader voor tarifering van boetes. Om een dergelijk kader te ontwikkelen moet allereerst de omvang van dit probleem in kaart worden gebracht en moeten de eventuele knelpunten worden geanalyseerd. In dit onderzoek zijn de regelingen die bestuurlijke boetes bevatten geïnventariseerd en met elkaar vergeleken. Daarbij zijn ook strafrechtelijke boetes betrokken, in het bijzonder de strafrechtelijke transactie door bestuur. Tevens is onderzocht welke procedures en criteria zijn gehanteerd om tot de tarieven te komen. Al eerder is nagegaan welke boetetarieven gelden bij verkeersovertredingen in Nederland en elf andere EU-landen. De onderzoeksresultaten daarvan zijn reeds in 2005 gepubliceerd in het rapport 'Nederlandse verkeersboetes in internationaal perspectief'. | |
dc.publisher | APE | |
dc.relation.ispartofseries | WODC Rapport 1295 | |
dc.subject | Verkeersboete | |
dc.subject | Geldboetecategorie | |
dc.subject | Milieustrafrecht/procesrecht | |
dc.subject | Verkeersovertreding | |
dc.subject | Geldboete | |
dc.subject | Bestuurlijke boete | |
dc.subject | Pacht | |
dc.title | Tarifering bij bestuurlijke en strafrechtelijke boetes | |
dc.type | rapport | |
dc.identifier.project | 1295 | |
refterms.dateFOA | 2021-01-22T13:10:33Z | |
html.description.abstract | Bestuurlijke boetes en strafrechtelijke boetes worden vanuit verschillende rationaliteiten bepaald. Omdat er signalen zijn ontvangen dat het evenwicht tussen strafrechtelijke en bestuurlijke boetetarieven verstoord is, is er behoefte aan een kader voor tarifering van boetes. Om een dergelijk kader te ontwikkelen moet allereerst de omvang van dit probleem in kaart worden gebracht en moeten de eventuele knelpunten worden geanalyseerd. In dit onderzoek zijn de regelingen die bestuurlijke boetes bevatten geïnventariseerd en met elkaar vergeleken. Daarbij zijn ook strafrechtelijke boetes betrokken, in het bijzonder de strafrechtelijke transactie door bestuur. Tevens is onderzocht welke procedures en criteria zijn gehanteerd om tot de tarieven te komen. Al eerder is nagegaan welke boetetarieven gelden bij verkeersovertredingen in Nederland en elf andere EU-landen. De onderzoeksresultaten daarvan zijn reeds in 2005 gepubliceerd in het rapport 'Nederlandse verkeersboetes in internationaal perspectief'. | nl_NL |
dc.identifier.tud | uuid:8194a23f-b6ac-4ffb-b929-f0abe74019df | |
dc.contributor.institution | WODC | |
dc.contributor.institution | APE | |
dc.source.city | Den Haag |