Show simple item record

dc.contributor.authorHauten, M. van den
dc.contributor.authorHeldeweg, M.
dc.contributor.authorHarmsen, M.
dc.contributor.authorAarts, L.
dc.coverage.spatialNederland
dc.date.accessioned2021-01-22T13:10:33Z
dc.date.available2021-01-22T13:10:33Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12832/1548
dc.description.abstractBestuurlijke boetes en strafrechtelijke boetes worden vanuit verschillende rationaliteiten bepaald. Omdat er signalen zijn ontvangen dat het evenwicht tussen strafrechtelijke en bestuurlijke boetetarieven verstoord is, is er behoefte aan een kader voor tarifering van boetes. Om een dergelijk kader te ontwikkelen moet allereerst de omvang van dit probleem in kaart worden gebracht en moeten de eventuele knelpunten worden geanalyseerd. In dit onderzoek zijn de regelingen die bestuurlijke boetes bevatten geïnventariseerd en met elkaar vergeleken. Daarbij zijn ook strafrechtelijke boetes betrokken, in het bijzonder de strafrechtelijke transactie door bestuur. Tevens is onderzocht welke procedures en criteria zijn gehanteerd om tot de tarieven te komen. Al eerder is nagegaan welke boetetarieven gelden bij verkeersovertredingen in Nederland en elf andere EU-landen. De onderzoeksresultaten daarvan zijn reeds in 2005 gepubliceerd in het rapport 'Nederlandse verkeersboetes in internationaal perspectief'.
dc.publisherAPE
dc.relation.ispartofseriesWODC Rapport 1295
dc.subjectVerkeersboete
dc.subjectGeldboetecategorie
dc.subjectMilieustrafrecht/procesrecht
dc.subjectVerkeersovertreding
dc.subjectGeldboete
dc.subjectBestuurlijke boete
dc.subjectPacht
dc.titleTarifering bij bestuurlijke en strafrechtelijke boetes
dc.typerapport
dc.identifier.project1295
refterms.dateFOA2021-01-22T13:10:33Z
html.description.abstractBestuurlijke boetes en strafrechtelijke boetes worden vanuit verschillende rationaliteiten bepaald. Omdat er signalen zijn ontvangen dat het evenwicht tussen strafrechtelijke en bestuurlijke boetetarieven verstoord is, is er behoefte aan een kader voor tarifering van boetes. Om een dergelijk kader te ontwikkelen moet allereerst de omvang van dit probleem in kaart worden gebracht en moeten de eventuele knelpunten worden geanalyseerd. In dit onderzoek zijn de regelingen die bestuurlijke boetes bevatten geïnventariseerd en met elkaar vergeleken. Daarbij zijn ook strafrechtelijke boetes betrokken, in het bijzonder de strafrechtelijke transactie door bestuur. Tevens is onderzocht welke procedures en criteria zijn gehanteerd om tot de tarieven te komen. Al eerder is nagegaan welke boetetarieven gelden bij verkeersovertredingen in Nederland en elf andere EU-landen. De onderzoeksresultaten daarvan zijn reeds in 2005 gepubliceerd in het rapport 'Nederlandse verkeersboetes in internationaal perspectief'.nl_NL
dc.identifier.tuduuid:8194a23f-b6ac-4ffb-b929-f0abe74019df
dc.contributor.institutionWODC
dc.contributor.institutionAPE
dc.source.cityDen Haag


Files in this item

Thumbnail
Name:
1295-volledige-tekst_tcm28-686 ...
Size:
684.5Kb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
1295-samenvatting_tcm28-68673.pdf
Size:
103.6Kb
Format:
PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record