Programma-evaluatie van de Glen Mills School
dc.contributor.author | Hilhorst, N. | |
dc.contributor.author | Klooster, E. | |
dc.contributor.author | Walraven, G. (medew.) | |
dc.contributor.author | Dijk, B. van (medew.) | |
dc.coverage.spatial | Nederland | |
dc.date.accessioned | 2021-01-22T13:07:49Z | |
dc.date.available | 2021-01-22T13:07:49Z | |
dc.date.issued | 2004 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12832/1450 | |
dc.description.abstract | Uit de programma-evaluatie van DSP-groep blijkt dat de Glen Mills School - een inrichting voor delinquente jongeren in Wezep - een unieke aanpak heeft die nog volop in ontwikkeling is. Een programma-evaluatie is overigens geen onderzoek naar de effecten van het programma bij jongeren, bijvoorbeeld wat betreft recidive. De onderzoekers hebben wel bekeken of de factoren die effectief blijken te zijn in programma's voor jongeren met anti-sociaal gedrag in het programma van Glen Mills aanwezig zijn.In de aanpak van jeugdige delinquenten zijn negentien factoren aan te wijzen die van invloed zijn op de effectiviteit van programma’s. Dit blijkt uit eerder onderzoek in binnen- en buitenland. Van deze negentien factoren zijn bij Glen Mills er vijf in sterke mate aanwezig. De selectieprocedure bij Glen Mills is heel zorgvuldig. Duidelijk is aangeven onder welke voorwaarden en omstandigheden jongeren wel en niet kunnen deelnemen. Glen Mills biedt ruime scholingsmogelijkheden en geeft jongeren de kans om praktische en sociale vaardigheden te leren. Het programma sluit aan bij de levensstijl en capaciteiten van de jongeren. Het functioneren van het personeel wordt systematisch beoordeeld.Daarnaast zijn negen factoren in redelijke mate aanwezig, zoals heldere doelstellingen, wetenschappelijke onderbouwing, nazorg en effectiviteitonderzoek. De onderzoekers concluderen dat vijf factoren in geringe mate aanwezig zijn. Daaronder valt het gebruik maken van het gezinssysteem en het aansluiten bij die eigenschappen en kenmerken van een jongeren die hebben geleid tot delinquent gedrag. | |
dc.publisher | DSP-groep | |
dc.relation.ispartofseries | WODC Rapport 1082 | |
dc.subject | Effectiviteit en efficiency | |
dc.subject | Evaluatieonderzoek | |
dc.subject | Shock incarceration | |
dc.subject | Jeugdige gedetineerden | |
dc.subject | Jeugdige delinquenten | |
dc.subject | Recidive | |
dc.subject | Alternatieve jeugdstraf | |
dc.title | Programma-evaluatie van de Glen Mills School | |
dc.type | rapport | |
dc.identifier.project | 1082 | |
refterms.dateFOA | 2021-01-22T13:07:49Z | |
html.description.abstract | Uit de programma-evaluatie van DSP-groep blijkt dat de Glen Mills School - een inrichting voor delinquente jongeren in Wezep - een unieke aanpak heeft die nog volop in ontwikkeling is. Een programma-evaluatie is overigens geen onderzoek naar de effecten van het programma bij jongeren, bijvoorbeeld wat betreft recidive. De onderzoekers hebben wel bekeken of de factoren die effectief blijken te zijn in programma's voor jongeren met anti-sociaal gedrag in het programma van Glen Mills aanwezig zijn.In de aanpak van jeugdige delinquenten zijn negentien factoren aan te wijzen die van invloed zijn op de effectiviteit van programma’s. Dit blijkt uit eerder onderzoek in binnen- en buitenland. Van deze negentien factoren zijn bij Glen Mills er vijf in sterke mate aanwezig. De selectieprocedure bij Glen Mills is heel zorgvuldig. Duidelijk is aangeven onder welke voorwaarden en omstandigheden jongeren wel en niet kunnen deelnemen. Glen Mills biedt ruime scholingsmogelijkheden en geeft jongeren de kans om praktische en sociale vaardigheden te leren. Het programma sluit aan bij de levensstijl en capaciteiten van de jongeren. Het functioneren van het personeel wordt systematisch beoordeeld.Daarnaast zijn negen factoren in redelijke mate aanwezig, zoals heldere doelstellingen, wetenschappelijke onderbouwing, nazorg en effectiviteitonderzoek. De onderzoekers concluderen dat vijf factoren in geringe mate aanwezig zijn. Daaronder valt het gebruik maken van het gezinssysteem en het aansluiten bij die eigenschappen en kenmerken van een jongeren die hebben geleid tot delinquent gedrag. | nl_NL |
dc.identifier.tud | uuid:bb3925c5-e249-4263-8dc8-1988fd60197c | |
dc.contributor.institution | WODC | |
dc.contributor.institution | DSP-groep | |
dc.source.city | Amsterdam |