Evaluatie Competentiegrensverhoging 2011
dc.contributor.author | Eshuis, R.J.J. | |
dc.contributor.author | Dalm, S.J.P.J. | |
dc.contributor.author | Jong, P.O. de | |
dc.coverage.spatial | Nederland | |
dc.date.accessioned | 2021-01-20T08:53:20Z | |
dc.date.available | 2021-01-20T08:53:20Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12832/132 | |
dc.description.abstract | Small commercial disputes in the Dutch court system are handled by ‘canton’ judges. Over the last decade, the jurisdiction of these canton judges has in-creased. Recently, on 1 July 2011, commercial civil disputes with a financial value of between 5,000 and 25,000 euros were added to the competence of canton judges. Before that date, these cases were handled by the civil sections of the dis-trict courts. In the empirical research to evaluate the measure of 1 July 2011, various aspects are taken into account. These include the way cases are handled; the choices that parties make regarding representation and how they feel about the quality of the representation they receive; the number of cases that are brought to court; and possible effects in the market of legal representation. The study consists of a pre-measurement (which looks at the original situation in which cases were handled by the district courts and legal representation by a lawyer was compulsory) and an after-measurement (aimed at the new situation). | |
dc.description.abstract | Er ligt een wetsvoorstel om de behandeling van handelszaken met een financieel belang van € 5.000 tot € 25.000, alle consumentenkoopzaken, en zaken met betrekking tot consumptief krediet per 1 juli 2011 te verschuiven van de civiele rechter naar de kantonrechter. Doel van de competentiewijziging is om kantonrechtspraak – als toegankelijke, snelle, goedkope manier van rechtspraak - in meer zaken dan thans voor de burger beschikbaar te maken. Deze rapportage betreft de voormeting (van de oude situatie, voor 1 juli 2011) ten behoeve van de evaluatie van de competentiegrensverhoging. De rapportage dient primair het vastleggen en toegankelijk maken van de gegevens van de voormeting. Een analyse van de effecten kan pas plaatsvinden als ook de nameting (van de na 1 juli 2011 ontstane situatie) is verricht. Dit zal in 2014 gebeuren. INHOUD: 1. Het doel van de competentiegrensverhoging en de aanpak van het evaluatieonderzoek 2. Het verloop van de procedure in zaken met een financieel belang tussen € 5.000 en € 25.000 (voormeting) 3. De kwaliteit van de dienstverlening door advocaten 4. De naleving van vonnissen en schikkingsafspraken (voormeting) 5. De eigenheid van de kantonrechtspraak 6. Instroom en beleid 7. Slotbeschouwing | |
dc.publisher | WODC | |
dc.relation.ispartofseries | Cahiers 2014-01 | |
dc.subject | Effectiviteit en efficiency | |
dc.subject | Consumentenkrediet | |
dc.subject | Civiel proces | |
dc.subject | Rechterlijke competentie | |
dc.subject | Burgerlijk procesrecht | |
dc.subject | Consumentenkoop | |
dc.subject | Kantongerecht | |
dc.subject | Kantonrechters | |
dc.subject | Kosten | |
dc.subject | Snelheid van berechting | |
dc.subject | Evaluatie van wetgeving | |
dc.title | Evaluatie Competentiegrensverhoging 2011 | |
dc.title.alternative | rapportage voormeting | |
dc.type | rapport | |
dc.identifier.project | 2009 | |
refterms.dateFOA | 2021-01-20T08:53:20Z | |
html.description.abstract | Small commercial disputes in the Dutch court system are handled by ‘canton’ judges. Over the last decade, the jurisdiction of these canton judges has in-creased. Recently, on 1 July 2011, commercial civil disputes with a financial value of between 5,000 and 25,000 euros were added to the competence of canton judges. Before that date, these cases were handled by the civil sections of the dis-trict courts. In the empirical research to evaluate the measure of 1 July 2011, various aspects are taken into account. These include the way cases are handled; the choices that parties make regarding representation and how they feel about the quality of the representation they receive; the number of cases that are brought to court; and possible effects in the market of legal representation. The study consists of a pre-measurement (which looks at the original situation in which cases were handled by the district courts and legal representation by a lawyer was compulsory) and an after-measurement (aimed at the new situation). | en_GB |
html.description.abstract | Er ligt een wetsvoorstel om de behandeling van handelszaken met een financieel belang van € 5.000 tot € 25.000, alle consumentenkoopzaken, en zaken met betrekking tot consumptief krediet per 1 juli 2011 te verschuiven van de civiele rechter naar de kantonrechter. Doel van de competentiewijziging is om kantonrechtspraak – als toegankelijke, snelle, goedkope manier van rechtspraak - in meer zaken dan thans voor de burger beschikbaar te maken. Deze rapportage betreft de voormeting (van de oude situatie, voor 1 juli 2011) ten behoeve van de evaluatie van de competentiegrensverhoging. De rapportage dient primair het vastleggen en toegankelijk maken van de gegevens van de voormeting. Een analyse van de effecten kan pas plaatsvinden als ook de nameting (van de na 1 juli 2011 ontstane situatie) is verricht. Dit zal in 2014 gebeuren. <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Het doel van de competentiegrensverhoging en de aanpak van het evaluatieonderzoek 2. Het verloop van de procedure in zaken met een financieel belang tussen € 5.000 en € 25.000 (voormeting) 3. De kwaliteit van de dienstverlening door advocaten 4. De naleving van vonnissen en schikkingsafspraken (voormeting) 5. De eigenheid van de kantonrechtspraak 6. Instroom en beleid 7. Slotbeschouwing | nl_NL |
dc.identifier.tud | uuid:5acdcc7b-f758-4ba8-bc9d-8ad3d790494a | |
dc.contributor.institution | WODC | |
dc.source.city | Den Haag |