Het effect van voorlichting op school
dc.contributor.author | Baas, N.J. | |
dc.coverage.spatial | Nederland | |
dc.date.accessioned | 2021-01-22T13:07:29Z | |
dc.date.available | 2021-01-22T13:07:29Z | |
dc.date.issued | 1997 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12832/1286 | |
dc.description.abstract | Bij deze literatuurverkenning is onderzoek gedaan naar de resultaten van evaluaties van (in bepaalde opzichten) vergelijkbare projecten in binnen- en buitenland. Het gaat daarbij om projecten op scholen voor het basis- en/of voortgezet onderwijs, waarbij werd gestreefd naar veranderingen in kennis, attitude en gedrag bij de leerlingen ten aanzien van (minstens één van) de onderwerpen die bij het Schooladoptieproject aan de orde komen. Hier vallen ook projecten onder waarbij de politie niet (direct) is betrokken. Informatie wordt gegeven over geëvalueerde projecten die zich met de volgende onderwerpen bezig houden: verslavingen (sigaretten, alcohol en drugs), criminaliteit, vandalisme, pesten en vuurwerk. De andere onderwerpen die bij het Schooladoptieproject aan de orde komen, ontbreken in dit overzicht. Vervolgens wordt aandacht besteed aan de invloed van enkele projecten op het imago van de politie bij jeugdigen. Daarna komt een aantal methodologische problemen aan de orde waarop men bij (sommige van) deze effectevaluaties is gestuit. Tenslotte wordt, naar aanleiding van de ervaringen elders, een aantal aanbevelingen gedaan voor de opzet en uitvoering van voorlichtingsprojecten op scholen. Deze kunnen als zodanig ook van betekenis zijn voor het Schooladoptieproject in Rotterdam-Rijnmond. INHOUD: 1. Inleiding 2. Voorlichtingsprojecten op school 3. Imago van de politie 4. Mogelijke vertekeningen van de resultaten van evaluatieonderzoek 5. Mogelijkheden en beperkingen van voorlichting 6. Andere vormen van preventie op school en een integrale aanpak bij de preventie 7. Aanbevelingen voor de opzet en uitvoering van voorlichtingsprojecten op scholen | |
dc.publisher | WODC | |
dc.relation.ispartofseries | Onderzoeksnotities 1997/04 | |
dc.subject | Preventie | |
dc.subject | School en criminaliteit | |
dc.subject | Pesten | |
dc.subject | Voorlichtingsproject | |
dc.subject | Scholieren | |
dc.subject | Onderwijs | |
dc.subject | Vandalisme | |
dc.subject | Politiele preventie | |
dc.subject | Vuurwerk | |
dc.subject | Verslaving | |
dc.title | Het effect van voorlichting op school | |
dc.title.alternative | Een literatuurverkenning | |
dc.type | rapport | |
dc.identifier.project | 199704 | |
refterms.dateFOA | 2021-01-22T13:07:29Z | |
html.description.abstract | Bij deze literatuurverkenning is onderzoek gedaan naar de resultaten van evaluaties van (in bepaalde opzichten) vergelijkbare projecten in binnen- en buitenland. Het gaat daarbij om projecten op scholen voor het basis- en/of voortgezet onderwijs, waarbij werd gestreefd naar veranderingen in kennis, attitude en gedrag bij de leerlingen ten aanzien van (minstens één van) de onderwerpen die bij het Schooladoptieproject aan de orde komen. Hier vallen ook projecten onder waarbij de politie niet (direct) is betrokken. Informatie wordt gegeven over geëvalueerde projecten die zich met de volgende onderwerpen bezig houden: verslavingen (sigaretten, alcohol en drugs), criminaliteit, vandalisme, pesten en vuurwerk. De andere onderwerpen die bij het Schooladoptieproject aan de orde komen, ontbreken in dit overzicht. Vervolgens wordt aandacht besteed aan de invloed van enkele projecten op het imago van de politie bij jeugdigen. Daarna komt een aantal methodologische problemen aan de orde waarop men bij (sommige van) deze effectevaluaties is gestuit. Tenslotte wordt, naar aanleiding van de ervaringen elders, een aantal aanbevelingen gedaan voor de opzet en uitvoering van voorlichtingsprojecten op scholen. Deze kunnen als zodanig ook van betekenis zijn voor het Schooladoptieproject in Rotterdam-Rijnmond. <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Inleiding 2. Voorlichtingsprojecten op school 3. Imago van de politie 4. Mogelijke vertekeningen van de resultaten van evaluatieonderzoek 5. Mogelijkheden en beperkingen van voorlichting 6. Andere vormen van preventie op school en een integrale aanpak bij de preventie 7. Aanbevelingen voor de opzet en uitvoering van voorlichtingsprojecten op scholen | nl_NL |
dc.identifier.tud | uuid:4fec5be5-348c-49be-b524-4867ee2b8c11 | |
dc.contributor.institution | WODC | |
dc.source.city | Den Haag |