Neurowetenschappelijke toepassingen in de jeugdstrafrechtketen
dc.contributor.author | Cornet, L.J.M. | |
dc.contributor.author | Bootsman, F. | |
dc.contributor.author | Alberda, D.L. | |
dc.contributor.author | Kogel, C.H. de | |
dc.coverage.spatial | Nederland | |
dc.date.accessioned | 2021-01-22T13:07:27Z | |
dc.date.available | 2021-01-22T13:07:27Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | ISBN:978-94-6236-724-1 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12832/1269 | |
dc.description.abstract | This report investigates how neuroscientific research could be applied in the juvenile criminal justice system. Neuroscientific research on antisocial behavior has gained more attention in the last decades. This has resulted in a better understanding of neurobiological characteristics that presumably underlie antisocial behavior, such as alterations in hormone levels and deficits in brain functioning. The study aims to provide an update on the current application of neuroscientific research in the juvenile criminal justice system and comprises three areas of interest: measurement instruments, prevention and intervention.In order to obtain a perspective on how neuroscience can be used in these three areas, the following research questions were formulated. In what way could neuroscience be applicable:…to the use of measurement instruments in the juvenile criminal justice system?…to the prevention of antisocial behavior in juveniles?…to the intervention of antisocial behavior in juveniles?See: Infographic Neuroscience and tackling juvenile crime | |
dc.description.abstract | De doelstelling van het huidige rapport is een inventarisatie te bieden van de stand van zaken van praktijkgericht neurowetenschappelijk onderzoek op het gebied van meetinstrumenten, preventiemethoden en interventies die relevant zijn voor de jeugdstrafrechtketen.Daartoe zijn de onderstaande onderzoeksvragen geformuleerd:Wat is de stand van zaken van de neurowetenschappelijke kennis in relatie tot antisociaal gedrag in grote lijnen?a. Welke bruikbare neurowetenschappelijke instrumenten, preventiemethoden en interventies zijn er op korte termijn (twee tot vijf jaar) te verwachten? b. Hoe zouden deze in het beleid en de praktijk van de jeugdstrafrechtketen kunnen worden gebruikt?Welke neurowetenschappelijke onderzoeksonderwerpen met betrekking tot meetinstrumenten, preventiemethoden, interventies zijn op de middellange termijn (vijf tot tien jaar, tot 2020-2025) van belang voor een onderzoeksagenda? Met andere woorden, wat moet er worden onderzocht om noodzakelijke kennis te verwerven of kennis beter onderbouwd te krijgen en vervolgens deze meetinstrumenten, preventiemethoden en interventies daadwerkelijk te kunnen invoeren?Welke ethische en praktische aandachtspunten zijn er bij het gebruik van de desbetreffende neurowetenschappelijke kennis? Zie ook: Infographic Neurowetenschap en de aanpak van jeugdcriminaliteit (klik op 'view more files'). INHOUD: 1. Algemene inleiding 2. Methoden 3. Overzicht stand van de kennis over neurobiologische factoren en antisociaal gedrag 4. Instrumenten 5. Preventie 6. Interventie 7. Slothoofdstuk | |
dc.publisher | Boom criminologie | |
dc.relation.ispartofseries | Onderzoek en beleid 318 | |
dc.subject | Biologische criminologie | |
dc.subject | Onderzoeksmethode | |
dc.subject | Gedragsinterventie | |
dc.subject | Jeugdigen | |
dc.subject | Preventie | |
dc.subject | Neurologie | |
dc.subject | Delinquent gedrag | |
dc.subject | Agressie | |
dc.subject | Criminele psychologie | |
dc.subject | Biosociale criminologie | |
dc.subject | Interventie | |
dc.subject | Afwijkend gedrag | |
dc.subject | Jeugdige delinquenten | |
dc.title | Neurowetenschappelijke toepassingen in de jeugdstrafrechtketen | |
dc.title.alternative | Inventarisatie instrumenten, preventie en interventie | |
dc.type | rapport | |
dc.identifier.project | 2622C | |
refterms.dateFOA | 2021-01-22T13:07:27Z | |
html.description.abstract | This report investigates how neuroscientific research could be applied in the juvenile criminal justice system. Neuroscientific research on antisocial behavior has gained more attention in the last decades. This has resulted in a better understanding of neurobiological characteristics that presumably underlie antisocial behavior, such as alterations in hormone levels and deficits in brain functioning. The study aims to provide an update on the current application of neuroscientific research in the juvenile criminal justice system and comprises three areas of interest: measurement instruments, prevention and intervention.In order to obtain a perspective on how neuroscience can be used in these three areas, the following research questions were formulated. In what way could neuroscience be applicable:…to the use of measurement instruments in the juvenile criminal justice system?…to the prevention of antisocial behavior in juveniles?…to the intervention of antisocial behavior in juveniles?See: Infographic Neuroscience and tackling juvenile crime | en_GB |
html.description.abstract | De doelstelling van het huidige rapport is een inventarisatie te bieden van de stand van zaken van praktijkgericht neurowetenschappelijk onderzoek op het gebied van meetinstrumenten, preventiemethoden en interventies die relevant zijn voor de jeugdstrafrechtketen.Daartoe zijn de onderstaande onderzoeksvragen geformuleerd:Wat is de stand van zaken van de neurowetenschappelijke kennis in relatie tot antisociaal gedrag in grote lijnen?a. Welke bruikbare neurowetenschappelijke instrumenten, preventiemethoden en interventies zijn er op korte termijn (twee tot vijf jaar) te verwachten? b. Hoe zouden deze in het beleid en de praktijk van de jeugdstrafrechtketen kunnen worden gebruikt?Welke neurowetenschappelijke onderzoeksonderwerpen met betrekking tot meetinstrumenten, preventiemethoden, interventies zijn op de middellange termijn (vijf tot tien jaar, tot 2020-2025) van belang voor een onderzoeksagenda? Met andere woorden, wat moet er worden onderzocht om noodzakelijke kennis te verwerven of kennis beter onderbouwd te krijgen en vervolgens deze meetinstrumenten, preventiemethoden en interventies daadwerkelijk te kunnen invoeren?Welke ethische en praktische aandachtspunten zijn er bij het gebruik van de desbetreffende neurowetenschappelijke kennis? Zie ook: Infographic Neurowetenschap en de aanpak van jeugdcriminaliteit (klik op 'view more files'). <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Algemene inleiding 2. Methoden 3. Overzicht stand van de kennis over neurobiologische factoren en antisociaal gedrag 4. Instrumenten 5. Preventie 6. Interventie 7. Slothoofdstuk | nl_NL |
dc.identifier.tud | uuid:bdf042eb-1cae-4c4d-8293-62c2a97471b4 | |
dc.contributor.institution | WODC | |
dc.source.city | Den Haag |