Show simple item record

dc.contributor.authorCornet, L.J.M.
dc.contributor.authorBootsman, F.
dc.contributor.authorAlberda, D.L.
dc.contributor.authorKogel, C.H. de
dc.coverage.spatialNederland
dc.date.accessioned2021-01-22T13:07:27Z
dc.date.available2021-01-22T13:07:27Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationISBN:978-94-6236-724-1
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12832/1269
dc.description.abstractThis report investigates how neuroscientific research could be applied in the juvenile criminal justice system. Neuroscientific research on antisocial behavior has gained more attention in the last decades. This has resulted in a better understanding of neurobiological characteristics that presumably underlie antisocial behavior, such as alterations in hormone levels and deficits in brain functioning. The study aims to provide an update on the current application of neuroscientific research in the juvenile criminal justice system and comprises three areas of interest: measurement instruments, prevention and intervention.In order to obtain a perspective on how neuroscience can be used in these three areas, the following research questions were formulated. In what way could neuroscience be applicable:…to the use of measurement instruments in the juvenile criminal justice system?…to the prevention of antisocial behavior in juveniles?…to the intervention of antisocial behavior in juveniles?See: Infographic Neuroscience and tackling juvenile crime
dc.description.abstractDe doelstelling van het huidige rapport is een inventarisatie te bieden van de stand van zaken van praktijkgericht neurowetenschappelijk onderzoek op het gebied van meetinstrumenten, preventiemethoden en interventies die relevant zijn voor de jeugdstrafrechtketen.Daartoe zijn de onderstaande onderzoeksvragen geformuleerd:Wat is de stand van zaken van de neurowetenschappelijke kennis in relatie tot antisociaal gedrag in grote lijnen?a. Welke bruikbare neurowetenschappelijke instrumenten, preventiemethoden en interventies zijn er op korte termijn (twee tot vijf jaar) te verwachten? b. Hoe zouden deze in het beleid en de praktijk van de jeugdstrafrechtketen kunnen worden gebruikt?Welke neurowetenschappelijke onderzoeksonderwerpen met betrekking tot meetinstrumenten, preventiemethoden, interventies zijn op de middellange termijn (vijf tot tien jaar, tot 2020-2025) van belang voor een onderzoeksagenda? Met andere woorden, wat moet er worden onderzocht om noodzakelijke kennis te verwerven of kennis beter onderbouwd te krijgen en vervolgens deze meetinstrumenten, preventiemethoden en interventies daadwerkelijk te kunnen invoeren?Welke ethische en praktische aandachtspunten zijn er bij het gebruik van de desbetreffende neurowetenschappelijke kennis? Zie ook: Infographic Neurowetenschap en de aanpak van jeugdcriminaliteit (klik op 'view more files'). INHOUD: 1. Algemene inleiding 2. Methoden 3. Overzicht stand van de kennis over neurobiologische factoren en antisociaal gedrag 4. Instrumenten 5. Preventie 6. Interventie 7. Slothoofdstuk
dc.publisherBoom criminologie
dc.relation.ispartofseriesOnderzoek en beleid 318
dc.subjectBiologische criminologie
dc.subjectOnderzoeksmethode
dc.subjectGedragsinterventie
dc.subjectJeugdigen
dc.subjectPreventie
dc.subjectNeurologie
dc.subjectDelinquent gedrag
dc.subjectAgressie
dc.subjectCriminele psychologie
dc.subjectBiosociale criminologie
dc.subjectInterventie
dc.subjectAfwijkend gedrag
dc.subjectJeugdige delinquenten
dc.titleNeurowetenschappelijke toepassingen in de jeugdstrafrechtketen
dc.title.alternativeInventarisatie instrumenten, preventie en interventie
dc.typerapport
dc.identifier.project2622C
refterms.dateFOA2021-01-22T13:07:27Z
html.description.abstractThis report investigates how neuroscientific research could be applied in the juvenile criminal justice system. Neuroscientific research on antisocial behavior has gained more attention in the last decades. This has resulted in a better understanding of neurobiological characteristics that presumably underlie antisocial behavior, such as alterations in hormone levels and deficits in brain functioning. The study aims to provide an update on the current application of neuroscientific research in the juvenile criminal justice system and comprises three areas of interest: measurement instruments, prevention and intervention.In order to obtain a perspective on how neuroscience can be used in these three areas, the following research questions were formulated. In what way could neuroscience be applicable:…to the use of measurement instruments in the juvenile criminal justice system?…to the prevention of antisocial behavior in juveniles?…to the intervention of antisocial behavior in juveniles?See: Infographic Neuroscience and tackling juvenile crimeen_GB
html.description.abstractDe doelstelling van het huidige rapport is een inventarisatie te bieden van de stand van zaken van praktijkgericht neurowetenschappelijk onderzoek op het gebied van meetinstrumenten, preventiemethoden en interventies die relevant zijn voor de jeugdstrafrechtketen.Daartoe zijn de onderstaande onderzoeksvragen geformuleerd:Wat is de stand van zaken van de neurowetenschappelijke kennis in relatie tot antisociaal gedrag in grote lijnen?a. Welke bruikbare neurowetenschappelijke instrumenten, preventiemethoden en interventies zijn er op korte termijn (twee tot vijf jaar) te verwachten? b. Hoe zouden deze in het beleid en de praktijk van de jeugdstrafrechtketen kunnen worden gebruikt?Welke neurowetenschappelijke onderzoeksonderwerpen met betrekking tot meetinstrumenten, preventiemethoden, interventies zijn op de middellange termijn (vijf tot tien jaar, tot 2020-2025) van belang voor een onderzoeksagenda? Met andere woorden, wat moet er worden onderzocht om noodzakelijke kennis te verwerven of kennis beter onderbouwd te krijgen en vervolgens deze meetinstrumenten, preventiemethoden en interventies daadwerkelijk te kunnen invoeren?Welke ethische en praktische aandachtspunten zijn er bij het gebruik van de desbetreffende neurowetenschappelijke kennis? Zie ook: Infographic Neurowetenschap en de aanpak van jeugdcriminaliteit (klik op 'view more files'). <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Algemene inleiding 2. Methoden 3. Overzicht stand van de kennis over neurobiologische factoren en antisociaal gedrag 4. Instrumenten 5. Preventie 6. Interventie 7. Slothoofdstuknl_NL
dc.identifier.tuduuid:bdf042eb-1cae-4c4d-8293-62c2a97471b4
dc.contributor.institutionWODC
dc.source.cityDen Haag


Files in this item

Thumbnail
Name:
O&B318_Volledige_tekst_tcm28-2 ...
Size:
8.596Mb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
O&B318_Samenvatting_tcm28-2283 ...
Size:
1.888Mb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
Neurowetenschap_infographic_tc ...
Size:
1.094Mb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
O&B318_Summary_tcm28-228323.pdf
Size:
1.916Mb
Format:
PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record