• Pilotstudy Maatschappelijke Reguleringsinstrumenten - Handelspraktijken, reclame en zelfregulering

      Boom, W.H. van; Faure, M.G.; Huls, N.J.; Philipsen, N.J. (WODC, 2009)
      Deze studie heeft als doel om nader inzicht te verschaffen in de manier waarop niet-wettelijke reguleringsinstrumenten feitelijk werken. De pilotstudy beperkt zich tot één specifieke vorm van maatschappelijke reguleringsinstrumenten, namelijk zelfregulering door middel van gedragscodes in het veld van ‘reclame en handelspraktijken’. Het doel is vooral de verkenning van een probleemgebied van de regulering van reclame, marketing en de handelspraktijken rondom te afzet van goederen en diensten. Het gaat om drie concrete gebieden: gedragscodes op het gebied van alcohol, telemarketing en consumentenkrediet. De aanleiding voor deze studie werd gevonden in de algemene vraag: “Hoe werken maatschappelijke reguleringsinstrumenten en onder welke voorwaarden is sprake van een adequaat alternatief voor regelgeving vanwege de overheid?” Vooropgesteld werd daarbij dat de volgende vier ijkpunten relevant zijn: Mate van bereiking van het beleidsdoelLegitimiteit, representativiteit en ‘accountability’Binding aan het resultaatToezicht op naleving